OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Registrator, administrativa enheten
Vid Hälsinglands tingsrätt arbetar ca 30 personer bestående av domare, tingsnotarier, beredningsjurister, domstolshandläggare samt administrativ personal.
Tingsrätten leds av lagmannen. Under lagmannen finns en dömande enhet, en beredningsenhet med en målavdelning, en administrativ enhet och en enhet för säkerhet, IT, lokaler & inventarier. Tingsrätten avgör mål och ärenden från kommunerna i Hälsingland.
Från och med våren 2023 kommer tingsrätten att flytta in i nybyggda lokaler i centrala Hudiksvall.
Hudiksvalls tingsrätt söker nu en registrator. Vill du arbeta med service och administration och ha ett meningsfullt arbete i en av samhällets viktigaste funktioner? Har du en utpräglad känsla för service och ett flexibelt förhållningssätt? Då kan det vara dig vi söker.
Arbetsuppgifter:
Registrering och handläggning
- Registrera handlingar som kommer in i kanalerna fysisk post och registratorsbrevlåda (även delgivningskvitton).
- Lägga upp nya mål/ärenden som kommer in i kanalerna fysisk post och registratorsbrevlåda samt lägga in bevakning av ansökningsavgift.
- I förordnandemål (offentliga försvarare) i ovan angivna kanaler; bifalla begäran eller lämna förslag på avslag till ansvarig domare.
- I förekommande fall besluta om betänketid i mål om gemensamma ansökningar och, i annat fall, överlämna målet till notarie för dom.
- I övriga fall skicka nytt mål/ärende eller handling till ansvarig domare för beslut om åtgärd.
Särskilt ansvarsområde
- Ansvara för att – i samråd med beredningschefen – utveckla, upprätthålla och dokumentera för tingsrätten enhetliga och effektiva registreringsrutiner i överenstämmelse med gällande regelverk.
- Följa och bland tingsrättens personal (inom kärnverksamheten) sprida nyheter om registratur/diarieföring från ex. Domstolsverket och Riksarkivet.
- Löpande identifiera behovet av utbildning i diarieföring för tingsrättens anställda (inom kärnverksamheten).
- Vid behov ge stöd i diarieföring åt tingsrättens anställda (inom kärnverksamheten).
Registratorn ska i övrigt fullgöra de arbetsuppgifter som chefsadministratören tilldelar.
Just nu pågår ett arbete med att se över avdelningens ansvarsområden och fördelning av arbetsuppgifter. Det innebär att de tjänster vi nu utlyser kan komma att utformas efter hand.
Du förväntas också delta i de utbildningar som Domstolsverket erbjuder som är kopplade till dina arbetsuppgifter.
Vem är du?
- Vardagen är händelsestyrd och det kan snabbt inkomma brådskande ärenden som gör att du behöver ta snabba beslut och kunna göra en avvägning av vad som är brådskande eller inte.
- Vara noggrann, strukturerad och följa de förhållningsregler och rutiner som finns.
- Arbeta självständigt och vara ansvarstagande, hög stresstålighet då arbetsbelastningen vid vissa tillfällen kan vara hög,
- Vara stabil med god självkännedom, ha lätt för att samarbeta och ha ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning.
Vid behov kan även arbetsuppgifter som innefattar handläggning av mål och ärenden förekomma.
Kvalifikationskrav
- Att du har utbildning inom relevant område, paralegal eller likvärdig.
- Erfarenhet av registratur minst 6 månader, eller arbetsuppgifter som bedöms som likvärdiga.
Tidigare erfarenhet från arbete inom rättsväsendet, företrädesvis domstol är meriterande.
Stor vikt i rekryteringen läggs vid personlig lämplighet.
Vi erbjuder dig
Ett varierande, utvecklande och ansvarsfullt arbete i en viktig och spännande verksamhet.
När Sveriges Domstolar rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och som har ett inkluderande synsätt. Det är också viktigt att vi hanterar alla som söker jobb hos oss rättvist och att vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.