OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara en i vårt gäng som arbetar med en del av vår organisations centrala delar vad gäller hantering av allmänna handlingar?
-Vi söker dig som trivs med ett arbete som verkligen gör skillnad!
Om jobbet
Som registrator/arkivassistent på Transportstyrelsen är du spindeln i nätet och tillsammans med dina kollegor ser du till att myndighetens handlingar hanteras enligt gällande lagstiftning när det gäller registrering och utlämnande av allmänna handlingar. På enheten driver vi ett arbete som innebär att vi jobbar alltmer ortsövergripande, vi hanterar ärendeflöden för samtliga orter där Transportstyrelsen har kontor. Det innebär att du kommer att få en mycket central roll inom myndigheten och ges inblick i många olika spännande situationer, och du är en viktig medarbetare som ges delaktighet och insyn.
Du kommer att
• svara för att handlingar som upprättas eller inkommer via post, e-post och fax registreras och distribueras på ett riktigt sätt enligt gällande lagar, förordningar och interna rutiner
• utföra sedvanliga arkivarbetsuppgifter
• klassificera handlingar i enlighet med myndighetens klassificeringsstruktur
• ta emot och hantera förfrågningar från allmänheten om bl.a. utlämnande av allmänna handlingar
• upprätta och följa upp JK-listor för ärendehantering och jobba löpande med uppföljning av öppna ärenden
• registrera handlingar i Transportstyrelsens diarium W3D3
• delta i arbetet med att hitta nya effektiva arbetssätt och då behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänkta långsiktigt. Eftersom du är vårt ansikte utåt ska du kunna representera vår verksamhet på ett bra sätt. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för våra olikheter.
Om du ska trivas hos oss…
...behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt. Eftersom du är vårt ansikte utåt ska du kunna representera vår verksamhet på ett bra sätt. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för våra olikheter.
Du måste ha
• minst 3-årigt gymnasium
• god kunskap om de lagar och förordningar som styr registrering och utlämnande av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning
• god förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska.
Det är meriterande om du också har
• akademisk utbildning inom för tjänsten relevant område
• diplomerad registrator eller har en utbildning inom arkiv eller dokument/informationshantering, eller har motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• tidigare arbetat inom förteckning- och arkivering
• erfarenhet av att arbeta i W3D3 med elektroniska handlingar
• erfarenhet av att arbeta i statlig förvaltning
• erfarenhet av ärendehantering inom sjö- och luftfart.
Vi vill att du
• har känsla för ordning och reda
• har vilja och förmåga att förmedla information till olika intressenter
• är intresserad av utveckling av verksamhetsfrågor i riktning mot elektronisk ärende- och dokumenthantering
• är lösningsfokuserad, tar initiativ och har förmågan och viljan att tänka nytt och att förändra
• engagerar dig i vårt arbete med Lean och ständiga förbättringar, och med dina erfarenheter bidrar till nya sätt att arbeta
• har god förmåga att samarbeta och är villig att hjälpa andra
• ska kunna fatta självständiga beslut och vara serviceinriktad mot både allmänheten och dina kollegorär intresserad av att ge service och råd i frågor som rör sektionens uppdra.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vill du veta mer?
Anställningarna är tillsvidare med placering i Norrköping. Vi tillämpar normalt provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Resor mellan våra huvudorter Norrköping, Borlänge och Örebro förekommer.
Eftersom du kommer att arbeta med sekretessbelagd information är tjänsten säkerhetsklassad, vilket innebär att vi kommer att göra en registerkontroll på dig innan du får jobbet.
Du är välkommen att kontakta
tf sektionschef Josephina Karlia Pettersson på 010-495 64 98.
Saco, Fredric Skargren och ST, Leena Sutela nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Välkommen med din ansökan
Vi behöver din ansökan senast den 5 februari 2017 märkt med referensnummer TSG 2016-3830. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.