OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi två registratorer till avdelning Informationshantering!
Tekniska verken bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som förenklar våra kunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön.
Vill du vara en del av ett genuint och trevligt bolag där goda värderingar, arbetsklimat, miljö och samhällsfrågor värderas högt? Vill du också ha ett viktigt jobb på en avdelning som hela tiden utvecklas? Gillar du att ha många samarbetsytor både externt och internt? Vi söker nu två stycken registratorer som kommer att jobba som ett stöd till handläggare i hela koncernen. Välkommen att bli en av oss!
Om tjänsten
Avdelning Informationshantering ansvarar för att säkerställa en långsiktigt hållbar informationshantering inom koncernen som är modern, effektiv och säker. Arbetet går ut på att agera stöd till verksamheterna gällande rutiner och system för dokumenthantering, diarieföring, ärendehantering och elektronisk signering. Avdelningen hanterar även dokumentmallar, riktlinjer för ostrukturerad information, registratur och arkivering.
I rollen som registrator kommer du tillsammans med övriga registratorer att upprätthålla Tekniska verken-koncernens registratur och närarkiv i enlighet med gällande lagar, kommunens arkivreglemente och föreskrifter. Du kommer att sköta daglig hantering av koncernens handlingar i ärendehanteringssystemet samt handlägga begäran om utlämnande av allmän handling. I registratorns roll ingår att utveckla processer och arbetssätt gällande diarieföring samt löpande bidra till, genomföra och följa upp utveckling av registratorsfunktionen.
Vidare kommer du att delta i utvecklingsarbete gällande koncernens information- och ärendehantering. En stor del av arbetet innebär att ge råd och stöd till koncernens anställda inom området samt att utveckla förståelsen för diariets syfte och ge utbildning i processer, rutiner och systemstöd. Arbete med att införa ett e-mellanarkiv pågår vilket registraturen kommer att vara delaktig i.
Några av arbetsuppgifterna som du kommer ansvara över:
- Ansvara för att säkerställa god datakvalitet och administration av systemstöd.
- Utföra diarieföringens alla steg: bedömning, klassificering, registrering, lämna ut diarienummer, efterfråga handlingar och avsluta ärenden.
- Besvara telefonsamtal och mail från allmänhet och samordna begäran om utlämnande av allmän handling.
- Utbilda och stödja medarbetare i diarieföring och stödsystem.
- Ansvara för vården av registraturens/verksamhetens närarkiv.
- Utföra årlig arkivläggning av diarieförda handlingar samt gallring.
- Ta fram ärendestatistik.
- Posthantering.
- Administrera funktionsbrevlådor inbegripen arkivering och gallring.
- Återsökning av handlingar och hålla handlingar ordnade.
Erfarenheter du har med dig och delar med oss:
- Du har dokumenterad utbildning eller erfarenhet inom arkiv- och informationsvetenskap, offentlig förvaltning, juridik eller motsvarande.
- God kunskap om de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning.
Det är även meriterande om du har erfarenhet av att driva och utveckla en registratorsfunktion och hantering av dokumentmallar. Vi ser också positivt på kunskap eller erfarenhet som objektspecialist för ett systemstöd och om PM3 som förvaltningsmodell. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper och intresse för informationshantering.
Vem är du?
Du som person är självgående, tar initiativ och ansvar för dina arbetsuppgifter. Du är engagerad, mycket serviceinriktad och trivs i en roll med många kontaktytor och mycket kundkontakt. Vi ser att du är säkerhetsmedveten, strukturerad och har en god förmåga att kommunicera och förklara lagar och regelverk på ett enkelt sätt för andra. Det är naturligt för dig att ta beslut och du kan snabbt ändra fokus vid behov. Vi ser även att du är förändringsbenägen, gillar att testa nytt och är positiv till utveckling.
Vill du veta mer?
Är du intresserad av tjänsten och vill ha mer information, vänligen kontakta rekryterande chef Jessica Ståhls, 013-20 92 33. Facklig information lämnas av Carina Norberg, Unionen, 013-20 92 46, Henrik Kruuse af Verchou, Akademikerföreningen, 013-20 83 56 eller Martin Eriksson, SEKO, 013-20 83 06. Ansvarig för rekryteringsprocessen är Yannick Maack, rekryterare, 013-20 95 02.
Välkommen med din ansökan!
Vi arbetar med en löpande urvalsprocess så skicka in din ansökan redan idag, dock senast den 16 januari 2023.
Som medarbetare på Tekniska verken är du en viktig del av vår vision - att bygga världens mest resurseffektiva region. För att lyckas måste vi våga tänka innovativt och utveckla nya, smartare lösningar. Totalt är vi cirka 1000 anställda som trivs i en lättsam företagskultur med en arbetsvardag som präglas av våra värdeord: drivande, positiva och trovärdiga.
Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg.