Registratorer till informationsförvaltningen i Göteborg

Registratorer till informationsförvaltningen i Göteborg

Arbetsbeskrivning

Arbetsplatsbeskrivning
Vi söker registratorer till rättsavdelningen som vill vara med och utveckla framtidens registratur. Myndigheten bygger en nationell registratur för begäran om allmän handling och för den regionala registraturen antar uppdraget nya former inom området informationssäkerhet, ärende- och dokumenthantering.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 33 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, åtta nationella avdelningar och ett kansli. Rättsavdelningen består av ca 800 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Vi ger rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten och handlägger skadestånds- och förvaltningsärenden. Vi ansvarar även för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument, samordnar ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvarar för personuppgiftsbehandling.
Under 2021 inrättades en nationell funktion vid rättsavdelningen. Funktionen ingår i informationsförvaltningen, och har sitt säte i Göteborg. Vi är slutskedet av vår uppbyggnad för att bli ett nationellt nav för att ta emot begäran och samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar vid Polismyndigheten. Utöver denna funktion har varje region en central registratur som bevakar och fördelar inflödet till regionen och nationella avdelningar. Registratorerna behöver tillsammans ha en bred kompetens inom samtliga berörda områden.
Arbetsbeskrivning
Som registrator vid informationsförvaltning ingår du i Polismyndighetens nav för att diarieföra, bedöma, komplettera och fördela ärenden. Uppdraget innebär att du kommer att ha muntliga och skriftliga kontakter såväl med allmänheten som internt i myndigheten. Du behöver därför ha intresse för samverkan och vara professionell i ditt bemötande.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Gymnasieexamen
Erfarenhet av Officepaketet
Erfarenhet av elektroniskt ärende- och dokumenthanteringssystem i närtid
Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
Utbildning eller arbetserfarenhet om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registratorsfunktionens ansvarsområden
Utbildning eller arbetserfarenhet inom området offentlighet- och sekretesslagstiftning
Registratorsutbildning och/eller erfarenhet av arbete som registrator
Erfarenhet av likande arbete inom offentlig förvaltning
Erfarenhet av brottsutredning och förundersökning
Erfarenhet av arbete inom polismyndigheten som gett dig god kännedom och förståelse för organisationen och helheten
Erfarenhet av uppföljning och statistik

Vi söker dig som har ett stort intresse av offentlig förvaltning och som tillsammans med övriga medarbetare vill bidra till att utveckla verksamheten och arbetsplatsen inom ansvarsområdet. I rollen som registrator innebär det periodvis hög arbetsbelastning, vilket medför att du behöver ha förmågan att kunna prioritera och strukturera dina arbetsuppgifter på ett bra sätt. Som person trivs du med att arbeta såväl självständigt som i grupp. Vi vill också att du på egna initiativ inom givna ramar löser de frågor som dyker upp och du behöver därför vara lösningsorienterad.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Då tjänsten är säkerhetsklassad så krävs svenskt medborgarskap.
Kontaktpersoner
Rekryterande chefer:
Funktionen för utlämnandeärenden:
Maria Brahm: 010-565 40 53
Registraturen i Region Väst
Alexandra von Schéele: 010-565 40 11
Ansvarig rekryterare
Hanna Ågren: hanna.agren@polisen.se


Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask
tfn 010-563 87 10
SACO,
tfn 114-14
SEKO, Karna Tillheden
tfn 073-249 04 22
ST, Johan Gertz
tfn 010-567 70 92
Övrig information
Anställningsform:
Tillsvidare med 6 månaders provanställning
Arbetsort:
Göteborg
Omfattning:
Heltid
Arbetstid:
Flextid
Tillträde:
Enligt överenskommelse
Funktion:
Registrator
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till: jobb.na@polisen.se senast den 16 december 2022.
I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A681.254/2022 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A681.254/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 Stockholm.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Vi ser fram emot din ansökan!

Sammanfattning

Postadress

Ernst Fontells Plats
Göteborg, 83752

Liknande jobb


Attunda tingsrätt söker domstolsassistenter

Attunda tingsrätt söker domstolsassistenter

18 november 2024

15 november 2024