Registrator/Samordnare av Riksbankens ärendehantering

Registrator/Samordnare av Riksbankens ärendehantering

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till en effektiv, säker och korrekt ärendehantering hos Sveriges riksbank?

För några år sedan övergick Riksbanken till digital ärendehantering och registraturens roll har förändrats i takt med den tekniska utvecklingen inom området. När nu en av våra medarbetare ska gå i pension söker vi en registrator/samordnare av myndighetens ärendehantering som är trygg i den traditionella registratorsrollen men samtidigt har erfarenhet av och stort intresse för digital ärendehantering.

Välkommen till en spännande arbetsplats där viktiga beslut utformas och fattas.

DET HÄR GÖR DU HOS OSS
Den registrator/samordnare vi söker kommer att ha en central roll i hanteringen av myndighetens ärenden. I arbetet ingår att:


• diarieföra ärenden i digitalt ärendehanteringssystem
• hantera utlämnanden av allmänna handlingar
• styra och följa upp handläggarnas löpande ärendehantering
• vara systemförvaltare för vårt ärendehanteringssystem Public 360
• övervaka, analysera och utveckla rutiner och arbetsprocesser för ärendehantering
• granska och kvalitetssäkra registrerad data i ärendehanteringssystemet
• anpassa avslutade ärenden och handlingar för gallring och e-arkivering
• upprätta styrande dokument inom området
• ansvara för myndighetens epostbrevlåda

I rollen ingår att utbilda och vägleda medarbetare i diarieföring, digital ärendehantering och utlämnanden av allmänna handlingar.

DITT TEAM
Du kommer att arbeta på en arkiv- och registratorsfunktion inom Avdelningen för verksamhetssupport tillsammans med ytterligare en registrator. Du kommer att samverka med andra roller inom organisationen såsom arkivarier och jurister.  

MER OM DIG
För tjänsten krävs gymnasieutbildning och registratorsutbildning eller relevant högskoleutbildning inom informationshantering/-förvaltning som Riksbanken bedömer uppfylla bankens behov. Dessutom krävs utbildning i offentlighet och sekretess.

Vi söker dig som har flerårig erfarenhet av arbete som registrator inom statlig förvaltning och har erfarenhet av arbete med digitala ärendehanteringssystem, systemet Public 360 eller liknande system. Det är meriterande om du har erfarenhet av utvecklingsarbete inom digital ärendehantering.

Tjänsten innebär att stötta och utbilda myndighetens medarbetare och du behöver därför vara van vid att hålla utbildningar i diarieföring och ärendehantering. Mycket goda kunskaper i svenska och engelska är ett krav.

Du har mycket goda kunskaper om offentlighetslagstiftningen och sekretessfrågor. För att lyckas i tjänsten är det också viktigt att du har goda generella IT-kunskaper samt goda kunskaper i MS Office och hantering av PDF-format.

Som person är du självgående och noggrann. Riksbanken är en myndighet med en komplex verksamhet och det är särskilt viktigt att du har ett gott omdöme, en professionell hållning till ditt uppdrag och kan se till hela verksamhetens bästa. En stor del av arbetet sker tillsammans med andra, det är därför viktigt att du kan samarbeta väl och skapa goda relationer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

MER OM TJÄNSTEN
Eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras.

ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi.

Huvudkontoret är beläget på Brunkebergstorg mitt i centrala Stockholm. Som anställd på Riksbanken tar du del av bra förmåner såsom generösa semestervillkor, möjlighet till ledarledda träningspass och gym, subventionerad lunch i personalmatsal, friskvårdsbidrag och subventionerad massage.

INTRESSERAD?
Vi vill ha din ansökan i form av ett brev och ett CV samt relevanta betyg senast den 12 april. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor.

Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att du lämnar in examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning och vi kontrollerar att dessa stämmer.

Har du frågor om tjänsten kontakta enhetschef Åsa Söder Nilsson, 08-787 02 14.

Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksbanken
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 mars 2021
  • Ansök senast: 12 april 2021

Besöksadress

Brunkebergs Torg 11
None

Postadress

Brunkebergs Torg 11
Stockholm, 10337

Liknande jobb


Registrator

Registrator

20 december 2024

Registrator till kanslienheten

Registrator till kanslienheten

20 december 2024

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

20 december 2024

Registrator till Socialförvaltningen

Registrator till Socialförvaltningen

19 december 2024