Registrator/sekreterare sökes till juridik- och kanslienheten i Öckerö komm

Registrator/sekreterare sökes till juridik- och kanslienheten i Öckerö komm

Arbetsbeskrivning

Öckerö är en kommun för alla där hållbarhet, trygghet och omsorg med människan i centrum präglar samhällsutvecklingen.

Vår vision är att Öckerö ska vara en levande skärgårdskommun med människan i centrum. I Öckerö kommun bor ca 13 000 invånare och vi har ca 1100 anställda i kommunen.

Tillsammans är vi unika, då vi lever och verkar i en kommun som består av 10 bebodda öar.
För dig som reser når du öarna på 50 min med snabbuss från centrala Göteborg. Du hittar oss två mil väster om Göteborg.

Vi uppskattar dig som vågar anta utmaningen att testa något nytt!





Inom kommunstyrelsens förvaltning finns juridik- och kanslienheten. Vi är en styr- och stödenhet med nära kontakter med både politiker, anställda och kommuninvånare. Enheten som består av 6 engagerade medarbetare söker en engagerad och nyfiken registrator och nämndsekreterare.

Några uppgifter som ingår i vårt uppdrag är:
• Hantera administrationen kring de politiska organen.
• Ha hand om kommunens centrala diarieföringssystem och centralarkiv samt utöva arkiv-myndighetens tillsynsverksamhet.
• Stödja, hjälpa och utbilda kommunens anställda och förtroendevalda i frågor som rör kom-munens dokumenthantering och för kommunal verksamhet gällande lagstiftning.
• Samordna, planera och leda arbetet med kommunens valadministration i samband med de allmänna valen.
• Samordna arbetet med kommunens registerförteckningar samt stödja anställda och förtro-endevalda i efterlevandet av dataskyddslagstiftningen.


ARBETSUPPGIFTER
Som registrator kommer du bl.a. att vara systemadministratör för det centrala diarieförings- och ärendehanteringssystemet, både det nuvarande och det vi är på gång att upphandla. Därmed kom-mer du även ha en viktig roll vid implementeringen av det nya systemet. Du ansvarar för att regi-strera allmänna handlingar där på ett rättssäkert sätt och med hög kvalitet, liksom för att lämna ut allmänna handlingar därifrån. Vidare har du även huvudansvaret för att vidareutveckla den centrala registraturens arbete och rutiner samt utbilda och stötta handläggarna i deras arbete med systemet.
Du kommer att arbeta nära vår kommunarkivarie; t.ex. vid utbildningar och i arbetet med att ta fram nya styrdokument rörande kommunens informationshantering/arkivvård, och vid dennes frånvaro är du även behjälplig med att lämna ut allmänna handlingar från centralarkivet. I ditt uppdrag ingår även olika administrativa arbetsuppgifter, liksom att stötta valsamordnaren (kommunarkivarien) under arbetet med de allmänna valen.

I tjänsten ingå också att vara nämndsekreterare för ett av kommunens politiska organ. I den delen av ditt uppdrag arbetar du tillsammans med de andra nämndsekreterarna vars uppgift bl.a. är att kvali-tetssäkra den kommunala beslutsprocessen. Du är en stödfunktion till politiker och chefer avseende kommunalrätt, offentlighet- och sekretesslagstiftning samt förvaltningsrätt och förväntas ha stora kunskaper inom den lagstiftningen.

Tjänsten innebär både operativt och strategiskt arbete, och du kommer ha stor möjlighet att påverka det fortsatta arbetet och utvecklingen inom dina ansvarsområden.


KVALIFIKATIONER
För den här tjänsten krävs att du har:
• Relevant högskoleutbildning inom t.ex. offentlig förvaltning, statsvetenskap,
eller annan likvärdig utbildning.
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.
• Goda kunskaper inom relevant lagstiftning såsom offentlighets- och sekretesslagen, kom-munallagen, tryckfrihetsförordningen och arkivlagen, samt kännedom om dataskyddsför-ordningen (GDPR).

Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som nämndsekreterare och/eller har arbetat som registrator, eller systemansvarig/systemadministratör (gärna för ett ärendehanteringssystem). Det är också meriterande om du har erfarenhet av att utbilda andra, då det i tjänsten ingår att ge-nomföra utbildningar för både anställda och förtroendevalda i frågor som rör myndigheters registre-ring och annan hantering av allmänna handlingar.

Du bör också ha god förståelse för arkivvård och de förutsättningar som i övrigt gäller för myndighet-ers hantering av allmänna handlingar. Arbetet som nämndsekreterare och registrator kräver att du är strukturerad, noggrann, effektiv och självgående. Vi ser också att du är framåt, kan ta egna ini-tiativ och gillar utvecklingsarbete. Vidare är du stresstålig, serviceinriktad och har lätt för att samar-beta med andra. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.



ÖVRIGT
Välkommen med din ansökan! Intervjuer kommer att ske löpande under rekryteringsperioden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ungdomshandledare Frida Persson

Kvalitetsutvecklare Christer Zandén
031-97 62 92
tf enhetschef Ingvar TH Karlsson
031-97 62 06
Personalchef Anna Dannjé-Brocker
031-97 62 11
Chefspoolen Håkan Olsson

Kommunikations- och utvecklingschef Karin Zachau
031-97 88 20
Etableringshandläggare Ann-Sofie Nestor
031-97 88 69
Verksamhetschef Fritid och Kultur Lars Thorsson
031-97 62 86
Verksamhetschef, Arbetsmarknad Füsun Uzuner
031-97 88 80
Kostchef Terese Törnqvist
031-976200

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Öckerö kommun Kommunstyrelsen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 januari 2021
  • Ansök senast: 26 januari 2021

Besöksadress

47580 Öckerö
None

Postadress

Öckerö
Öckerö, 47580

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024