OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårdcentralen Tannefors finns i fräscha lokaler cirka 10 minuters promenadväg från centrala Linköping.
Ca 13400 personer från både landsbygd och stad är listade hos oss, varav en stor del är barnfamiljer. Vi är 52 medarbetare som bedriver en komplett mottagningsverksamhet.
På vårdcentralen finns också ett välfungerande kliniskt laboratorium samt en familjecentral. Tillsammans arbetar vi för att ge våra patienter god och kvalitativ vård i rätt tid. Vi är ett bra team som har roligt ihop! Vårdcentralen har höga resultat i medarbetarenkäten.
Arbetsbeskrivning
Med en funktion för koordinering kan hälso- och sjukvården i ett tidigt skede stödja individen och samverka med berörda parter i sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen. Syftet är att underlätta för patienten att inträda i, återgå till, eller vara kvar i arbete. Rehabiliteringskoordinatorn samordnar insatserna för patienten på vårdenheten och samverkar med övriga verksamheter i hälso- och sjukvården samt med övriga externa parter som är en del av processen.
Då vår nuvarande rehabiliteringskoordinator går vidare till annan tjänst på vårdcentralen söker vi nu en ny person till tjänsten. Syftet med rollen är både att samordna hälso- och sjuk¬vårdens insatser och att stödja patienter i rehabilitering och återgång i arbete. Funktionen är uppskattad av både patienter, övrig personal, arbetsgivare och övriga externa samverkansparter.
Som rehabiliteringskoordinator ansvarar du för att vara rådgivare, kunskapsförmedlare, kontaktperson och samarbetspartner till andra aktörer, såväl internt som externt. Du stöttar patienten i sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen och underlättar för återgång i arbete eller att vara kvar i arbete. Du fungerar även som stöd till läkare och övrig personal i alla frågor som rör försäkringsmedicin. Därtill har du ansvar för att utveckla och bibehålla välfungerande rutiner och processer för sjukskrivningsarbete på vårdcentralen.
Du har ett nära samarbete med vår samtalsmottagning, sjukskrivande läkare och verksamhetschef.
Utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som har examen på högskolenivå inom beteendevetenskap eller omvårdnad, eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Dokumenterad erfarenhet av proaktivt rehabiliteringsarbete samt erfarenhet av arbete på Försäkringskassan eller Socialkontoret kan vara meriterande. Du behöver även ha förståelse för arbetsrättens ramar och gärna inslag av HR. Erfarenhet och/eller utbildning inom organisation, ledarskap och projektledning samt praktisk erfarenhet och förståelse för arbetsgivarfrågor är meriterande.
Nya rehabiliteringskoordinatorer erbjuds handledning och mentor. SKR har dessutom tagit fram en webbutbildning för att ge nya och blivande rehabiliteringskoordinatorer en introduktion till funktionen för koordinering i hälso- och sjukvården. För mer information om funktionen, besök gärna SKRs hemsida. https://skr.se/skr/halsasjukvard/forsakringsmedicin/koordineringsinsatser.1033.html
Personliga egenskaper
Som person är du en utpräglad lagspelare som brinner för att uppnå goda resultat. Du har ett genuint intresse för människor och har förmågan att skapa goda relationer. För uppdraget krävs att du kan arbeta självständigt och är strukturerad och flexibel. Du behöver vara starkt lösningsfokuserad. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi värdesätter engagemang och framåtanda högt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Varmt välkommen in med din ansökan! Om du behöver hjälp med att registrera i systemet, kontakta kundtjänst Stöd och service, 010-103 60 00, under kontorstid.
Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Region Östergötland har upphandlade avtal.