OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som medarbetare i Vännäs kommun spelar du en viktig roll och gör skillnad för medborgarna. Med värdeorden nytänkande, välkomnande och livfullt som grund bygger vi välfärden tillsammans. Välkommen med din ansökan!
Beskrivning
Personal- och löneavdelningen i Vännäs kommun söker en Personalkonsult.
Personalavdelningen finns organiserat inom kommunstyrelseförvaltningen och fungerar som ett konsultativt stöd till verksamheterna i kommunen. Avdelningen ansvarar b.la för löne- och systemfrågor, rekrytering, arbetsmiljö, rehabilitering, lönehantering, arbetsrätt samt medarbetar- och ledarskap. Totalt finns 7 medarbetare vid avdelningen som leds av personalchef.
Arbetsuppgifter
Ditt uppdrag består av att arbeta konsultativt och stötta kommunens chefer i förekommande personalfrågor framförallt inom rehabilitering och arbetsmiljöfrågor. Arbetet består både av operativa och rådgivande insatser. Du förväntas hålla dig uppdaterad inom dina ansvarsområden eftersom du även fungerar som ett strategiskt stöd till både förstalinjens chefer och personalchef. Du bidrar aktivt till att utveckla arbetsmetoder som leder till ökad kvalitet, effektiva arbetsflöden och ökad hälsa bland Vännäs kommuns medarbetare. Samverkan med fackliga företrädare samt externa aktörer som till exempel Försäkringskassan, företagshälsovården, Arbetsförmedlingen och Arbetsmiljöverket ingår i arbetet. Du arbetar i rehabiliteringsverktyget ADATO där du har ett särskilt ansvar. Vi utbildar också chefer och medarbetare i arbetsmiljö-, hälso- och rehabiliteringsfrågor.
Kvalifikationer
- Du har examen från högskola inom beteendevetenskap alt pedagogik eller annan inriktning som bedöms vara lämplig
- Du har minst fem års erfarenhet av att arbeta med rehabilitering och systematiskt arbetsmiljöarbete
- Du har vana av att självständigt utreda och handlägga ärenden inom personalområdet
- Du har goda kunskaper inom arbetsrättslagstiftning
- Du har goda kunskaper i svenska i både tal- och skrift
- Du är van att arbeta noggrant och systematiskt och är intresserad av att ge god service
- Du har erfarenhet från kommunal verksamhet med fokus på rehabiliteringsfrågor kopplat till verksamheter inom vård- omsorg,-förskola och skola
- Meriterande om du har erfarenhet av att utbilda och utveckla arbetsgrupper
- Önskvärt är att du har erfarenhet av att samarbeta med externa aktörer ex. Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och företagshälsovård
- Du har goda kunskaper i att hantera HR-/personaladministrativa system
Vi söker dig som
- Är strukturerad, noggrann och analytisk med förmåga att se del och helhet
- Är trygg, flexibel och serviceinriktad
- Har ett genuint intresse av hälsa, arbetsmiljö och rehabilitering och vill arbeta konsultativt ut till verksamhetens chefer
- Är utvecklingsorienterad vill gärna hitta förbättringar i arbetet
- Tycker om att arbeta i team
- Du har god kommunikativ förmåga liksom att samverka både internt och externt