Arbetsbeskrivning
Hos oss får du en lärorik och utvecklande roll där du fördjupar dina kunskaper inom anställningsförfarande, arbetsrätt och vikarierekrytering. Du blir en del av ett team som trivs tillsammans och som, med stor kompetens och lång erfarenhet, stöttar varandra i det dagliga arbetet samtidigt som vi har roligt tillsammans. Vi är stolta över att varje dag bidra till att vår kärnverksamhet fungerar så bra som möjligt. Nu söker vi en ny kollega för ett längre vikariat, varmt välkommen med din ansökan!
Vikarieförmedlingen ansvarar för att säkerställa att stadens skolverksamheter har rätt bemanning vid tillfälliga behov. Teamet består av två rekryteringskonsulter, fyra bemanningskonsulter och en chef, som tillsammans hanterar rekrytering, bemanning och uppföljning. Vi har våra kontor på Munkgatan 20B, och när arbetet tillåter finns det möjlighet att arbeta på distans 1-2 dagar i veckan.
Från årsskiftet kommer avdelningen att ingå i HR-enheten på Barn- och utbildningsförvaltningen.
ARBETSUPPGIFTER
Som rekryteringskonsult hos oss ansvarar du för hela rekryteringsprocessen, från annonsering till tillsättning av timvikarier för skolor och förskolor. Du arbetar med löpande rekrytering under hela året, och dina arbetsuppgifter innefattar bland annat annonsutformning, genomförande av kompetensbaserade intervjuer och referenstagning.
Du får också möjlighet att fördjupa dig i arbetsrätt genom att få värdefull insyn i konverteringsprocessen, samt ta ansvar för upprättande av anställningsavtal och lönesättning av nya medarbetare. Genom regelbundna introduktionsmöten hjälper du våra nyanställda att snabbt komma in i sina roller. Genom nära dialog med rektorer och kollegor säkerställer du att rätt person hamnar på rätt plats, vilket gör en verklig skillnad i våra verksamheter.
Rekryteringsarbetet avslutas vid introduktionen, då bemanningsteamet tar över. Under året hanterar vi stora volymer ansökningar, och det är inte ovanligt att vi rekryterar fler än 350 timanställda på ett år. Det kräver att vi har effektiva rutiner och en tydlig dialog med våra kandidater. Begreppet "Alltid bästa möjliga möte" från vår värdegrund genomsyrar vårt arbetssätt, både externt och internt.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som trivs i ett högt tempo och är lösningsfokuserad, strukturerad och engagerad. Du har förmågan att fatta snabba men välgrundade beslut och kan skapa en positiv kandidatupplevelse, även när du behöver ge ett avslag. Du är en lagspelare som vill bidra till ett öppet och tillitsfullt arbetsklimat, där vi gemensamt strävar efter hög kvalitet och att ständigt utveckla våra arbetssätt.
Din utbildningsbakgrund är inom personalvetenskap eller beteendevetenskap, alternativt annan eftergymnasial utbildning i kombination med relevant arbetslivserfarenhet. Tidigare erfarenhet av rekrytering samt kompetensbaserad metod är meriterande, likaså kunskaper inom arbetsrätt. Du behöver ha mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, eftersom arbetet innebär omfattande kommunikation med kandidater, kollegor och rektorer. Din förmåga att uttrycka dig tydligt och professionellt är en viktig del av rollen.
På grund av julledighet så kommer inkomna frågor om tjänsten och rekryteringsprocessen att besvaras efter den 7 januari. Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället.
Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:
https://www.vasteras.se/jobbochkarriär
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Monica Carlsson
021-39 24 66
Enhetschef/rektor Maria Ruth
021 391224
Enhetschef Bengt Karlsson
021-39 81 11
HR-konsult Helena Wallström
021-39 17 59
Enhetschef/rektor Inger Burström
021-39 36 64
Biträdande rektor Annica Torseng
021-39 34 57
Enhetschef/rektor Lolan Sjuls
021-39 62 51
Enhetschef/rektor Daniel Malmström
021-399055
Enhetschef/rektor Jessica Nordin
021-39 19 48
HR-konsult Anna Dahlberg
021-39 15 95