OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
International Office är Region Östergötlands enhet med spetskompetens inom internationell rekrytering av vårdpersonal.
Enheten ger stöd till samtliga vårdverksamheter inom Regionen genom expertstöd och praktisk stöd i frågor rörande aktiv utlandsrekrytering, kompetensvalidering, språkutbildning, etablering, inklusive anhörigstöd och strategisk rådgivning till regionledningen. International Office är en del av ST-kansliet inom Hälso- och sjukvårdens stab.
Arbetsuppgifter
Vi söker nu dig som vill vara med och bidra till vårdens kompetensförsörjning genom aktiv internationell rekrytering. I ditt arbete kommer du stötta verksamheter i Region Östergötland vid rekrytering av medarbetare från annat land genom rådgivning och information till verksamhet i rekryteringsprocessen, praktisk stöd för chefer/HR vid arbetstillståndsansökningar och kontakt med olika myndigheter. Du kommer vara praktiskt stöd för nya medarbetare att söka ny bostad, introducera till skola/förskola/fritidsaktiviteter, vägleda i kontakter med myndigheter och även stödja medflyttande i att hitta arbete genom nätverk och kontakter.
Utbildning och erfarenhet
Du har kandidatexamen inom HR eller bestyrkt likvärdig utbildning, och praktisk erfarenhet av internationell rekrytering. Meriterande är tidigare arbete inom hälso- och sjukvården samt ett brett nätverk inom privat, idéburen och offentlig sektor. Du har goda språkkunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Goda (styrkta) språkkunskaper utöver engelska och svenska är meriterande. Du är väl förtrogen med Region Östergötland som organisation och som län, dess näringsliv och har god kännedom om relevanta myndigheter (Arbetsförmedlingen, Migrationsverket, Skatteverket och Socialstyrelsen). Du har god datorvana och behärskar Office-paketet.
Personliga egenskaper
För att passa bra in i rollen är du en strukturerad person som planerar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt och har en naturlig förmåga att kommunicera och skapa bra samarbeten, både med interna och externa funktioner. Då du kommer att ha ansvar för informationsspridning till och stötta verksamheterna i olika processer behöver du kunna kommunicera på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Du är serviceinriktad och en praktisk problemlösare. Du har god förmåga till samarbete, även med personer från andra kulturer än den egna. Du är nyfiken och kreativ. För att lyckas i rollen är det av vikt att du är lyhörd, samtidigt som du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Varmt välkommen in med din ansökan! Om du behöver hjälp med att registrera i systemet, kontakta kundtjänst Stöd och service, 010-103 60 00, under kontorstid.
Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Region Östergötland har upphandlade avtal.