OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till arbetsplatsen som jobbar för alla medborgares rätt till en god hälsa, vård och omsorg.
Vill du arbeta i en intressant och dynamisk organisation som befinner sig mitt i samhällsdebatten? Vi söker nu dig som har erfarenhet av kompetensbaserad rekrytering och som ser vikten av en effektiv, träffsäker och rättvis rekryteringsprocess.
Som rekryterare kommer du att ingå i en mindre grupp som arbetar med rekryteringsstöd till våra ca 60 chefer. Dina arbetsuppgifter spänner över hela rekryteringsprocessen, som att ha uppstartsmöten med chefer, upprätta och publicera annonser, göra urval, ha kontakt med kandidater, genomföra intervjuer tillsammans med chefer, sköta referenstagning och digital diarieföring. Du bidrar även till att vi som statlig myndighet förhåller oss till de lagar och riktlinjer som är kopplade till anställning av medarbetare. Du kommer också vara involverad i att utveckla vårt arbetssätt och våra rutiner.
Du kommer vara placerad på personalenheten, som består av ett engagerat gäng med en mix av kompetenser inom hela HR-området. Vårt arbetsklimat utmärks av att vi stöttar varandra och löser ut uppgifter tillsammans.
Vi söker dig som har
• universitets-/högskoleutbildning inom relevant område eller annan likvärdig utbildning eller relevant arbetslivserfarenhet
• aktuell arbetslivserfarenhet där du haft rekrytering som din huvudsakliga arbetsuppgift
• arbetat med alla delar av rekryteringsprocessen
• vana av att arbeta med flertalet parallella rekryteringar
• erfarenhet av kompetensbaserad rekrytering
• goda aktuella kunskaper om lagen om anställningsskydd (LAS) och medbestämmandelagen (MBL)
• goda kommunikativa kunskaper i svenska språket, både muntligt och skriftligt.
För att trivas i rollen har du förmågan att snabbt sätta dig in i din nya roll och vad statlig rekrytering innebär. Du är självgående och processleder dina rekryteringsuppdrag. Du har också god förmåga att strukturera dina uppdrag för att säkerställa ett professionellt chefsstöd och en positiv kandidatupplevelse. Arbetet innebär många kontaktytor varför det är viktigt att du trivs med och har lätt för att bygga relationer.
Det är meriterande om du har
• rekryterat till olika befattningar/kompetenser och på olika nivåer
• använt arbetsprov som urvalsmetod
• erfarenhet av search.
Anställningsinformation
Välkommen med din ansökan senast 12 oktober 2022. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Din titel blir personalspecialist.
I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar.
För att få en bra balans mellan arbete och fritid och ett hållbart arbetsliv finns möjligheten till flexibla arbetstider och distansarbete. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, semester och pension. Läs mer om vårt erbjudande och arbetsvillkor här.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta personalchef Ann-Catrine Hagner. Om du har frågor kring rekryteringsprocessen kontakta Sofia Lindén-Falkenlöv. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och OFR/ST Frida Ranft. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055