Rekryteringsspecialist/samordnare - till Regeringskansliet

Arbetsbeskrivning

Regeringskansliets HR-enhet, Förvaltningsavdelningen


Brinner du för att arbeta med rekrytering och önskar göra så i en spännande miljö mitt i händelsernas centrum? Regeringskansliet söker nu en rekryteringsspecialist som kommer ha en samordnande funktion till vår nystartade rekryteringsgrupp. Din uppgift blir att samordna rekryteringsgruppen samt att ge ett professionellt och konsultativt stöd till cheferna på samtliga departement Vi erbjuder dig en roll där du får samordna en grupp professionella rekryterare, ansvara för att driva en kontinuerlig utveckling av Rekryteringsprocessen samt vara med och rekrytera en bred variation av spännande roller i en händelserik miljö.

 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Rollen som rekryteringsspecialist/samordnare ingår i Regeringskansliets satsning på en rekryteringsgrupp (placerad i kompetensförsörjningssektionen) och har i uppdrag utöver att stödja cheferna i hela rekryteringsprocesser, att resursfördela uppdrag inom gruppen, ansvara för att leda och facilitera utvecklingsarbetet av vår rekryteringsprocess samt att vara rekryteringsgruppens kontaktyta ut mot övriga delar av Regeringskansliet. Du kommer i huvudsak arbeta som rekryteringsspecialist, den ledande samordnarrollen är ingen formell chefsroll, utan en arbetsuppgift som utgör en del av tjänsten. I gruppen arbetar flera professionella rekryterare och tillsammans med cheferna hjälper vi till att kompetensförsörja hela Regeringskansliet.

Regeringskansliets HR-enhet, RK HR, har i uppdrag att styra och leda myndighetens arbetsgivarpolitik och tillhandahålla operativt och strategiskt stöd i HR-frågor till myndighetens chefer. Enheten är indelad i fem sektioner, varav två myndighetsövergripande med fokus på arbetsgivarpolitik och kompetensförsörjning och tre verksamhetsnära sektioner (HR 1-3) samt en stab. På enheten arbetar ca 90 personer.

 

Din bakgrund
Vi söker dig som har HR-utbildning, eller annan lämplig utbildning i kombination med erfarenhet av att ha arbetat i en ledande eller samordnande roll. Om du haft en sådan roll och arbetslett rekryterare är det extra meriterande.
Vi ser även att du som söker har flerårig erfarenhet av arbete med kompetensbaserad rekrytering. Det är även meriterande om du har utbildning inom kompetensbaserad rekrytering. Meriterande är också om du har arbetat med tester samt att ha arbetslett utvecklingsarbete av rekryteringsprocesser.
Vidare har du mycket goda kunskaper i svenska samt goda kunskaper i engelska i både tal och skrift.
Om du har erfarenhet av arbete med säkerhetsprövningssamtal är även det meriterande.

 

Dina egenskaper
Vi söker dig som är serviceinriktad och har en väl utvecklad samarbets- och arbetsledande förmåga. Som person är du mål- och resultatinriktad och brinner för att tillsätta varje roll med bästa möjliga kandidat. Du är naturligt självgående och driver dina processer framåt. Vi söker dig som trivs i en konsultativ roll, som är professionell och förtroendeingivande och som snabbt och flexibelt kan sätta sig in i nya sammanhang och verksamheter. Du är van att driva processer från start till mål och att arbeta med flera processer parallellt. Du är ansvarstagande över dina arbetsuppgifter och har lätt för att kommunicera med kollegor och driva frågor framåt i grupp. Du har en förmåga att se förbättringsområden och uthålligheten att driva utvecklingsprojekt över tid.

 

Övrigt
Vi erbjuder en tillsvidareanställning som inleds med en sex månaders provanställning.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

 

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder kontakta Ulrika Ekblad, sektionschef på kompetensförsörjningssektionen på 08-405 49 01. Du är också välkommen att kontakta HR-specialist Daniel Johansson Falk på 08-405 95 87.
Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco, Peter Backéus för ST och Erik Wilhelmsson för Seko. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8:e april 2023.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 mars 2023
  • Ansök senast: 8 april 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


24 oktober 2024

23 oktober 2024