OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tullängsskolan är en gymnasieskola med utbildningar inom teknik, kommunikation, design, bygg och hantverk. Skolan inrymmer även RGD/RGH, gymnasiesärskola för såväl hörande som hörselskadade och döva samt boende för dessa elevgrupper. Skolan har ett nära samarbete med den kommunala teknikskolan, KomTek. Förutom den reguljära utbildningen finns även Komvux och KY-utbildningar på skolan. Tullängsskolan har ca 1300 elever och ca 300 medarbetare. Skolan är en av landets ideskolor och bedriver sedan ett antal år ett intensivt utvecklingsarbete inom samtliga verksamhetsområden. Den 25 september 2006 blev skolan Teknikcollege. Tullängsskolan arbetar aktivt med att utveckla en lärande organisation. Vi har ett vardagsnära perspektiv på skolutveckling och elevernas lärande och utveckling är i fokus för vårt arbete. Vi strävar efter att tillvara ta våra medarbetares erfarenheter och lärdomar i vår utvecklingsprocess. Arbetslagstanken genomsyrar vårt sätt att planera arbetet. Riksgymnasiesärskolan för hörselskadade och döva på Tullängsskolan omfattar verksamhetsträning med tyngdpunkt på kommunikationens olika uttryck och individuella program som har inriktningar för estetisk verksamhet inom trä, textil och bild/media, för mat och boende samt för samhällsorienterande ämnen. I tjänsten ingår att samarbeta med RGD/RGH kring organisationsfrågor. I arbetsuppgifterna ingår: * Att leda arbetet på särskolan * Pedagogiskt ansvar för ca 40 elever * Personalansvar för ca 40 personer * Ekonomiskt ansvar för riksgymnasiesärskolan för hörselskadade och döva * Att ingå i Tullängsskolans ledningsgrupp * Ansvara för att skolans verksamhet bedriv, utformas och genomförs i enlighet med de politiska beslut, lagar, avtal och mål som gäller för verksamheten * Samarbeta med boendechef som ansvarar för elevernas boende * Samarbeta med rektor på RGD/RGH Kvalifikationskrav: Pedagogisk utbildning och/eller utbildning som prövas likvärdig. Erfarenhet av verksamhetsstyrning, ekonomistyrning och personalledning. Goda ledaregenskaper och förmåga att skapa ett gott arbetsklimat. Kännedom om gymnasiesärskolans verksamhet är meriterande liksom kännedom om flerfunktionshinder. Kunskap om dövas villkor och livssituation. Kunskap i teckenspråk är meriterande.