Relationsinriktad ekonomiansvarig till Inköp och upphandling

Relationsinriktad ekonomiansvarig till Inköp och upphandling

Arbetsbeskrivning

Vi på Inköp och upphandling har som målsättning att vara Sveriges bästa offentliga inköpsorganisation. Hos oss finns specialister inom upphandling, inköpsstrategi, hållbarhet, juridik och kommunikation. I våra centralt placerade lokaler arbetar cirka 80 drivna kollegor som tillsammans varje dag gör skillnad för dem som bor, lever och arbetar i Göteborg.

Vårt uppdrag är att leda, driva och utveckla Göteborgs Stads inköpsverksamhet och vägleda stadens medarbetare i deras inköpsuppdrag. Förvaltningen är stadens inköpscentral och tillhandahåller ramavtal för varor och tjänster av gemensamt intresse för stadens förvaltningar och bolag. Vi är en av Sveriges största offentliga inköpsorganisation och med vår samlade kraft är vi med och formar morgondagens hållbara samhälle.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en erfaren ekonom med god erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete i kommunal verksamhet. Kanske arbetar du i Göteborg stad idag och lockas av en roll där du arbetar förvaltningsövergripande i en växande organisation.

Förvaltningen har under de senaste åren fått utökade uppdrag och med detta en större och mer komplex organisation. Från 2023 har förvaltningen upp mot 95 anställda och en omsättning om ca 130 msek. Förvaltningen kommer då att finansieras av avtalsprovision, avgift kopplade till rollen som digital tjänsteleverantör, kommunbidrag och intäkter från olika typer av uppdrag som genomförs mot stadens verksamheter. Den största intäkten kommer från avtalsprovisionen, denna baseras på omsättning på de ramavtal förvaltningen tecknat.

Som ekonomiansvarig för en mindre ekonomifunktion erbjuder vi dig ett arbete som är omväxlande och utmanande där du arbetar brett inom ekonomiområdet. Du är ett nära stöd till chefer och övriga kollegor samt är direktörens närmsta stöd i ekonomifrågor.

Du kommer att ha ett funktionsansvar för förvaltningens ekonomiarbete, vilket innefattar att ta fram processer och utveckla ekonomiområdet. Detta gör du tillsammans med dina kollegor inom ekonomi och med stöd av chef för avdelningen. Som ekonomiansvarig så företräder du förvaltningen i olika forum i staden, såsom stadens ekonomichefsnätverk och nämnden, och växlar detta med mer operativa uppgifter.

Du arbetar med budgetering, planering, ekonomisk uppföljning, bokslut, kalkylering, analyser och simuleringar samt tar fram rapporter och utredningar.

2023 blir förvaltningen leverantör av digitala tjänster mot övriga verksamheter i Göteborgs stad. En viktig uppgift för ekonomifunktionen under de kommande åren blir då att beräkna och prissätta tjänster, prognostisera och följa upp kostnader, ha dialog med kunder och övriga tjänsteleverantörer och hantera fakturering av tjänster. Rollen som digital tjänsteleverantör ska präglas av en hög nivå av tydlighet och transparens mot förvaltningens kunder. I detta utvecklingsarbete har du en nyckelroll.

Då vi är en liten organisation så är det en förutsättning att du trivs i arbeta att både strategiskt, långsiktigt och operativt och med "snabba puckar".
Som ekonomiansvarig hos oss blir du en del av avdelningen Verksamhetsstöd där även HR, kommunikation, arkiv, lokal och kontor ingår. Du arbetar i nära samarbete med ekonom som ansvarar för provisionsredovisningen på våra avtal och med redovisningsekonom.

KVALIFIKATIONER
För att axla denna roll krävs att du har gedigen erfarenhet inom ekonomi i en kommunal verksamhet. Vi ser mycket positivt på om du arbetar i staden idag och har kännedom om stadens processer och organisation. Om du har erfarenhet från en mindre organisation där du arbetat förvaltningsövergripande ser vi detta som en bonus.

Det är ett krav att du har högskoleexamen med inriktning mot ekonomi eller utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har mycket god IT-vana och goda kunskaper i Excel. Erfarenhet av BI-system är också en merit men inget krav.

Du är analytisk, van att arbeta i en verksamhetsnära och konsulterande roll och är medveten om hur olika funktioner och processer samspelar. Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde.

Du kan förmedla dina kunskaper på ett pedagogiskt sätt och är trygg med att prata inför grupper. Som person är du drivande och nyfiken när det kommer till att finna lösningar och möjligheter, i exempelvis i processer och system. Du arbetar flexibelt med andra människor, är lyhörd samt utvecklar relationer både inom och utanför förvaltningen.

ÖVRIGT
Vill du veta lite mer om oss och hur det är att arbeta på förvaltningen, läs mer på vår jobba hos oss-sida! http://goteborg.se/jobbapainkopochupphandling Följ oss även gärna på LinkedIn. https://www.linkedin.com/company/gbginkop/

Vårt erbjudande
Hos oss får du tillsammans med kunniga och härliga kollegor arbeta med ett meningsfullt uppdrag som påverkar och gör skillnad för många. Vi vill att vår arbetsplats präglas av dialog och samarbete och främjar ett hållbart arbetsliv med balans. Vi arbetar i trevliga lokaler mitt inne i stan och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.

Sammanfattning

Liknande jobb


Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

20 december 2024

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

19 december 2024

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

17 december 2024