Renhållningschef

Arbetsbeskrivning

I Gnesta kommun är vi 850 medarbetare som arbetar engagerat med att ge våra invånare och besökare bästa möjliga service. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Du är varmt välkommen att bli en av oss.

Tjänsten är placerad på samhällsbyggnadsförvaltningen som arbetar med kommunövergripande frågor, såsom strategisk och fysisk planering, myndighetsutövning inom miljö och byggfrågor samt regional utveckling. Här finns också det samlade ansvaret för kommunens tekniska försörjning inom avfall och renhållning, vatten och avlopp, gator, vägar och parker. Förvaltningen arbetar på uppdrag av kommunstyrelsen och samhällsbyggnadsnämnden.

Vill du vara med och bidra till utvecklingen på en arbetsplats där du får mycket ansvar och där du kan växa och utmanas? Då tror vi att tjänsten som renhållningschef på Gnesta kommuns tekniska kontor kan vara rätt för dig. På tekniska kontoret arbetar vi med frågor inom områdena renhållning, VA och gata, park.

Tjänsten som renhållningschef är organisatoriskt placerad direkt under Gatuchefen som du kommer att ha ett nära samarbete med. Renhållningsenheten omfattar bland annat insamling av hushållsavfall, återvinningsmaterial, farligt avfall, slam från enskilda avlopp samt grovavfall. Vi har också hand om driften av kommunens återvinningscentral. Insamling av hushållsavfall och slam från enskilda avlopp sker idag med upphandlade entreprenörer där renhållningschef är kommunens kontakt gentemot våra entreprenörer och ansvarar för ett väl fungerande samarbete. Verksamheten är taxefinansierad.


ARBETSUPPGIFTER
Renhållningschef ska tillsammans med kollegor och miljöansvarig ansvara för samtliga frågor som kommunen har inom området för renhållning/återvinning, ÅVC, slamtömning med mera. I verksamheten finns idag 5 fast anställda medarbetare men även säsongs- och timanställda.

Du ansvarar för att utveckla frågor kring renhållning för att bibehålla och öka servicen till medborgare och företag. Förutom traditionella uppgifter som ingår i uppdraget kan det även innebära att du får jobba med vissa administrativa uppgifter ihop med dina kollegor på tekniska kontoret.

Du arbetar med utgångspunkt från våra kunders förväntningar och lagstiftningens krav, i samverkan med intressenter i regionen. Allt sker i samarbete med personalen på vår återvinningsgård och vårt tekniska kontor.

I dina arbetsuppgifter ingår bland annat:
• Fullt budgetansvar
• Personalansvar
• Tillståndsfrågor
• Dialog med tillståndsmyndigheter
• Att tillsammans med personal och arbetsledare utveckla Återvinningscentralens område
• Renhållningsordningen (avfallsplan och renhållningsföreskrifter)
• Renhållningstaxa
• Upphandlingar, avtalsfrågor och utredningar inom området
• Kontakt med medborgare, kunder och andra intressenter
• Svara på remisser

KVALIFIKATIONER
• Du ska ha relevant högskole-/universitetsutbildning för verksamhetsområdet, eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Du ska ha ett brinnande intresse för återvinning, miljöfrågor och inneha kunskaper i gällande lagstiftning samt nationella miljökvalitetsmål och Agenda 2030
• Du har administrativ kompetens, god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i svenska och ha goda datorkunskaper
• B-körkort för manuellväxlad bil krävs
• Chefs- eller ledarerfarenhet

Meriterande är att ha arbetat med renhållning samt erfarenhet av LOU, kommunal verksamhet, EDP-Future/EDP-Mobile och även om man har haft personalansvar.

Som person är du strategisk, drivande och utvecklingsorienterad. För att driva avfallsverksamheten framåt tror vi att det är viktigt med nätverkande, omvärldsbevakning och en stark vilja att hitta långsiktiga och innovativa lösningar. Du bidrar till ökat kundfokus och goda arbetsrelationer. Att du är konstruktiv, har god samarbets- och kommunikationsförmåga samt hög flexibilitet är viktigt då arbetet innebär varierande arbetsuppgifter och dagliga kontakter internt såväl som externt. Ödmjuk och prestigelös är ledord för denna tjänst men även att kunna fatta viktiga beslut när så behövs.

Lönekrav ska bifogas ansökan.

ÖVRIGT
Som medarbetare i Gnesta kommun ska du känna dig trygg och kunna ha en god balans mellan fritid, familjeliv och jobb. Du har flera fina anställningsförmåner, till exempel friskvårdsbidrag, utökad föräldraledighet och ett bra försäkringsskydd. Läs mer om kommunens anställningsförmåner på gnesta.se/anstallningsformaner.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, och välkomnar därför sökande med olika erfarenheter och bakgrund.

Gnesta kommun har tagit ställning till kanaler och marknadsföring för rekrytering. Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Artiklar i detta ämnet

  1. Bra ledare som chef

Kontaktpersoner på detta företaget

Planeringschef Tomas Enqvist
0158-275 000
Teknisk chef Ghita Sjösteen
0158-275 638
Arbetsledare Gatukontoret Bo Granqvist
0158-275 000
VA-chef Björn Gudmundsson
0158-275 431

Sammanfattning

Besöksadress

Västra Storgatan 15 64680 Gnesta
None

Postadress

Västra storgatan 15
Gnesta, 64680

Liknande jobb


Chef juridik, nämnd och verksamhetsutveckling

Chef juridik, nämnd och verksamhetsutveckling

18 december 2024

Gruppchef till spaningssektionen

Gruppchef till spaningssektionen

18 december 2024

Gruppchef till utredningsgrupp

Gruppchef till utredningsgrupp

6 december 2024