OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Gnesta kommun är vi 850 medarbetare som arbetar engagerat med att ge våra invånare och besökare bästa möjliga service. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Du är varmt välkommen att bli en av oss.
Tjänsten är placerad på samhällsbyggnadsförvaltningen som arbetar med kommunövergripande frågor, såsom strategisk och fysisk planering, myndighetsutövning inom miljö och byggfrågor samt regional utveckling. Här finns också det samlade ansvaret för kommunens tekniska försörjning inom avfall och renhållning, vatten och avlopp, gator, vägar och parker. Förvaltningen arbetar på uppdrag av kommunstyrelsen och samhällsbyggnadsnämnden.
Vill du vara med och bidra till utvecklingen på en arbetsplats där du får mycket ansvar och där du kan växa och utmanas? Då tror vi att tjänsten som renhållningschef kan vara rätt för dig.
Tjänsten som renhållningschef är organisatoriskt placerad direkt under samhällsbyggnadschefen, som du kommer att ha ett nära samarbete med. Renhållningsenheten omfattar bland annat insamling av hushållsavfall, förpackningsmaterial, farligt avfall, slam från enskilda avlopp samt grovavfall. Vi har också hand om driften av kommunens återvinningscentral. Insamling sker idag med upphandlade entreprenörer där renhållningschef är kommunens kontakt gentemot våra entreprenörer. Verksamheten är taxefinansierad.
ARBETSUPPGIFTER
Renhållningschefen ska tillsammans med kollegor, medarbetare och miljöansvarig arbeta för samtliga frågor som kommunen har inom området för renhållning/återvinning, ÅVC, slamtömning med mera. I verksamheten finns idag fyra anställda på återvinningscentralen och två administratörer, även säsongs- och timanställda.
Du ansvarar för att utveckla frågor kring renhållning för att bibehålla och öka servicen till medborgare och företag. Förutom traditionella uppgifter som ingår i uppdraget kan det även innebära att du får arbeta med vissa administrativa uppgifter.
Du arbetar med utgångspunkt från våra kunders förväntningar och lagstiftningens krav, i samverkan med intressenter i regionen. Allt sker i samarbete med personalen på vår återvinningscentral och i administrationen.
Som sakkunnig för renhållningsfrågorna kommer du vara involverad i exempelvis planarbeten och andra kommunövergripande projekt. I tjänsten ingår förutom att vara kommunens sakkunniga inom ansvarsområdet, att initiera och driva de projekt som behöver genomföras.
Du kommer vara kommunens representant i externa nätverk som involverar renhållningsfrågor.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat:
• Fullt budgetansvar
• Personalansvar
• Utvecklande av Fastighetsnära insamling (FNI) i kommunen
• Tillståndsfrågor och dialog med tillståndsmyndigheter
• Att tillsammans med personal och arbetsledare utveckla Återvinningscentralens område
• Renhållningsordningen (avfallsplan och renhållningsföreskrifter)
• Renhållningstaxa
• Ansvar för kommunala deponier
• Upphandlingar, avtalsfrågor och utredningar inom området
• Kontakt med medborgare, kunder och andra intressenter
• Svara på remisser
• Handlägga och utreda ärenden i enlighet med avtal, lagkrav, föreskrifter och riktlinjer inom verksamhetsområdet.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha:
• Relevant högskole-/universitetsutbildning för verksamhetsområdet, eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Arbetat inom återvinning, miljöfrågor och inneha kunskaper i gällande lagstiftning samt nationella miljökvalitetsmål och Agenda 2030
• Administrativ kompetens, god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i svenska och ha goda datorkunskaper
• B-körkort för manuellväxlad bil krävs
• Chefs- eller ledarerfarenhet
Meriterande är att du har erfarenhet av LOU, kommunal verksamhet, EDP-Future/EDP-Mobile, FNI, kunskap om deponier och även haft personalansvar.
Som person är du strategisk, drivande och utvecklingsorienterad. För att driva avfallsverksamheten framåt tror vi att det är viktigt med nätverkande, omvärldsbevakning och en stark vilja att hitta långsiktiga och innovativa lösningar. Du bidrar till ökat kundfokus och goda arbetsrelationer. Att du är konstruktiv, har god samarbets- och kommunikationsförmåga samt hög flexibilitet är viktigt då arbetet innebär varierande arbetsuppgifter och dagliga kontakter internt såväl som externt. Ödmjuk och prestigelös är ledord för denna tjänst men även att kunna fatta viktiga beslut när så behövs.
På grund av semestertider kommer vi att återkoppla på din ansökan först efter att ansökningstiden har gått ut.
Vill du vara en del av en denna dynamiska arbetsplats där du får mycket ansvar och har möjlighet att växa och utmanas? Ta då chansen och skicka in din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Som medarbetare i Gnesta kommun ska du känna dig trygg och kunna ha en god balans mellan fritid, familjeliv och jobb. Du har flera fina anställningsförmåner, till exempel friskvårdsbidrag, utökad föräldraledighet och ett bra försäkringsskydd. Läs mer om kommunens anställningsförmåner på gnesta.se/anstallningsformaner.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, och välkomnar därför sökande med olika erfarenheter och bakgrund.
Gnesta kommun har tagit ställning till kanaler och marknadsföring för rekrytering. Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.