OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av inköp och försäljning? Vill du arbeta på ett bolag i framkant med många kontaktytor? Då är det just dig vi söker! Till Valmet i Göteborg söker vi en reservdelsförsäljare med start i juni. Tjänsten är ett konsultuppdrag med god chans till anställning hos kunden. Sök rollen redan idag då platsen kan komma att fyllas innan sista ansökningsdagen!
Om tjänsten
I rollen som reservdelsförsäljare ansvarar du för reservdelsförsäljning och leverans till marknaden. Arbetet inkluderar offert på reservdelar, inköp av delar, hantering av logistikkedjan och sedan fakturering av delarna. Arbetet innehåller många kontakter med olika intressenter, såsom ingenjörer, leverantörer, verkstäder och kunder. Både lokalt och utomlands.
Dina arbetsuppgifter i huvudsak
Reservdelssäljarens uppgifter beskrivs i följande processer:
• Offert och sälj av reservdelar och tjänster till Valmet AB: s marknader i nära samarbete med respektive områdesteam.
Huvudmarknaden kommer att vara….
• Förhandla om reservdelar från extern och intern leverantör. Prisjämförelser och leverantörsval.
• Utvärdera reservdelar för underleverantörer.
• Uppdatera och underhålla försäljningspriser för lagerartiklar i företagets datorsystem.
• Anspråk och kvalitet, kundretur: Förbereda anspråk, uppföljning av begärda åtgärder. Ta emot kundreturer och förtydliga åtgärder som behövs.
• Exportdokumentation: Förberedelser
• Kommersiella och proformafakturor (sålda delar, garantifall, dokumentleveranser)
• Förpackningslistor, förpackningsetiketter
• Förtydligande av varukoder och ursprungsland.
• Ge nödvändig information för exportdeklaration till speditören.
• Leveransövervakning: Ansvarig för leveranstider, delar precis i rätt tid på rätt plats. Kommunicera förändringar i leveranstider till alla intressenter. Samarbete med leverantörer av förpackningstjänster. Samordning av förpackningstjänster.
• Leverantörsfakturor: Bearbetning av leverantörsfakturor (PO-relaterade, icke-PO-fakturor). Uppföljning av kostnader.
• Fakturering: Förbereder kommersiella fakturor till kunder.
• Logistik: Bokningar till inhemska och utländska transportföretag, speditörer och rederier för leveranser från olika Valmet-enheter och underleverantörer över hela världen.
Vem är du?
För att lyckas i denna roll tror vi att du minst 3 års erfarenhet av inköp och försäljning gärna av reservdelar eller tekniska produkter. Du har en eftergymnasial utbildning gärna inom det tekniska området eller motsvarande. Som person är du öppen och nyfiken på din omgivning. Du älskar struktur och har ett flexibelt förhållningssätt. I övrigt behärskar du svenska och engelska flytande i tal och skrift.
Om verksamheten
Som konsult får du möjligheten att utveckla din kompetens och utöka ditt kontaktnätverk. Vid din sida har du en konsultchef som agerar bollplank och stöttar dig i att lyckas på ditt uppdrag. Vi vill att du ska trivas som konsult på Poolia och självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård. Friskvårdbidrag och benefitpaket är självklara förmåner!