Resurskoordinator till frivilligcentrum

Resurskoordinator till frivilligcentrum

Arbetsbeskrivning

Om Social- och omsorgsförvaltningen
Social-och omsorgsförvaltningen är en del i välfärdskedjan. Vi bedriver myndighetsutövning samt utreder, planerar och upphandlar vård och omsorg utifrån målgruppernas behov.

Förvaltningen styrs av och svarar på uppdrag av social- och omsorgsnämnd samt äldrenämnd.

Vi bedriver en verksamhet med hög tillgänglighet, god kvalitet och rättssäkerhet inom givna ekonomiska ramar. Organisationen utformas så att den har flexibilitet att möta snabba omvärldsförändringar, framtida utmaningar och förändrade politiska prioriteringar.

Vårt arbete ska säkerställa att de som bor i Linköping får det stöd som de har rätt till. Riktningen för vårt arbete finns i vår vision: ”Med mod och handlingskraft möter vi din förmåga och tillsammans skapar vi framtiden!”Om arbetsplatsen
Social- och omsorgsförvaltningen har genomgått en stor omorganisation och består sedan 1 november 2020 av avdelningarna Barn och unga (0-20 år), Vuxna, Äldre samt Staben. Syftet med den nya organisationen är bland annat att vi ska få en ökad helhetssyn och utveckla vår samverkan utifrån ett brukarperspektiv. 

Avdelningen Barn och unga består av Mottagning, fyra Utrednings- och uppföljningsgrupper, Familjerätt, Rekrytering och matchning samt Kvalitet och utveckling. Inom Rekrytering och matchning arbetar det socialsekreterare och resurskoordinatorer. Socialsekreterarna arbetar med att rekrytera, utreda, bedöma, handleda och utbilda resurser såsom jourhem, familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Resurskoordinatorerna arbetar med att matcha insatser inom öppenvård, HVB vård, särskilda boenden och dagligverksamhet för både barn och unga samt vuxna. 

Som medarbetare i Frivilligcentrum bistår du Rekrytering och matchning och överförmyndarenheten med återkommande marknadsförings-och rekryteringsaktiviteter för de lagreglerade arvoderade frivilliga uppdragen.

Som medarbetare på Rekrytering och matchning arbetar du utifrån de mål som social- och omsorgsnämnden beslutat om. Nämndens verksamhet ska genomsyras av professionellt bemötande och god tillgänglighet.

Arbetsbeskrivning
Som resurskoordinator i Frivilligcentrum arbetar du tillsammans med en kollega för att rekrytera frivilliga resurser för insatser i kommunen. Insatserna är exempelvis familjehem, kontaktfamiljer och godemän. För att rekrytera resurser till de insatser som kommunen erbjuder kommer du att tillsammans med din kollega marknadsföra kommunen som uppdragsgivare på olika sätt. Marknadsföringen görs dels genom samverkan med olika samarbetspartners, sociala medier och deltagande vid olika mässor och områdesdagar.

Regelbundet genomförs informationsträffar för de som är intresserade av att engagera sig i något av de frivilliga uppdragen. En del i arbetet går ut på att hitta nya samverkanspartners för framtida rekryteringar av resurser till Frivilligcentrum. 

I rollen som resurskoordinator ingår det också att vara en part gentemot kommunikationsavdelningen på förvaltningen och främja god samverkan. 

Du kommer även att ingå i veckomöten tillsammans med familjehemssekreterare för att hålla dig uppdaterad om status på antal ärenden och hur behovet ser ut. Ett visst samarbete med övriga resurskoordinatorer som arbetar mot att matcha insatserna för både barn och unga

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en socionomexamen och gärna har tidigare erfarenhet inom socialtjänsten. Vi ser det som meriterande om du sedan tidigare har arbetat med liknande arbetsuppgifter. Du har erfarenhet av att ha arbetat med olika digitala verktyg och är inte främmande för att arbeta i olika system.

En viktig del i arbetet är att samverka med olika externa aktörer och hitta samarbetspartners arbetar du bra med andra människor. Du lyssnar och kommunicerar och är lyhörd inför andras åsikter. För att marknadsföra insatserna på bästa sätt mot de olika målgrupperna är du som person kreativ och kommer ofta med nya idéer och angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Du känner stolthet för ditt arbete och tillför entusiasm och energi i arbetet. Då arbetsuppgifterna innebär att marknadsföra på mässor och evenemang är du social och utåtriktad och trivs i sociala sammanhang. Du strukturerar upp ditt arbete och driver dina arbetsuppgifter framåt. Vidare skapar du delaktighet och samsyn kring verksamheten.

Inget personligt brev i din ansökan
Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. 

Information om tjänsten
Tillträde: 2022-08-01

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 9136
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 april 2022
  • Ansök senast: 24 april 2022

Liknande jobb


Familjebehandlare, vikariat

Familjebehandlare, vikariat

26 november 2024

26 november 2024

Familjehemskonsulent

Familjehemskonsulent

26 november 2024