Resurslärare i skolverksamheten till Hällsboskolan, Umeå

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Söker du en spännande arbetsplats där det finns utrymme att vara med och påverka? Söker du en ny utmaning och vill arbeta för målet en likvärdig utbildning för alla? Vill du också genom din undervisning ge våra elever med grav språkstörning möjlighet att nå sina mål? Då är du den pedagog vi gärna vill träffa.

Hällsboskolan är en nationell, statlig specialskola för elever med grav språkstörning och vi tar emot elever från hela landet. Vi erbjuder elevboende för de barn som inte kan dagpendla. Skolenheten i Umeå är förlagd på Umedalen i nyrenoverade lokaler i anslutning till Västangårds skola.
Vid Hällsboskolan utgår all undervisning från specialskolans förordning enligt grund- eller särskolans kursplan. Undervisning, miljö och kommunikation är anpassad med utgångspunkt från varje elevs behov.


ARBETSUPPGIFTER
Befattningen innebär arbete som husvikarie i framförallt skola men även i fritidshemmet.
Samarbete med övriga vuxna i verksamheten kring elever.
Skapa tydlighet och struktur i både skolarbete och vardagssituationer.
I arbetet hos oss ingår planering, dokumentation, anpassning av lärandemiljö, uppföljning och utvärdering.
Vi förväntar oss att du som söker tillämpar skolans och myndighetens styrdokument och uppfyller de krav som ingår i ett myndighetsuppdrag.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med erfarenhet av arbete i skola och fritidshem.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Meriterande är:
• Erfarenhet av arbete i skola, specialskola eller likvärdig verksamhet
• Erfarenhet av arbete som elevassistent
• Erfarenhet att använda IT och media i verksamheten
• Erfarenhet av arbete med barn i behov av särskilt stöd
• Erfarenhet och kompetens direkt kopplat till arbete med elever med grav språkstörning
• Erfarenhet av arbete med barn med neuropsykiatriska funktionshinder

Du kan:
• Välja alternativa, anpassade och kompletterande pedagogiska strategier utifrån barns behov och förutsättningar på grupp- och individnivå.

Du är flexibel i ditt arbetssätt, lösningsorienterad och har vana av samarbete i arbetslag kring elevgrupper. Själv och tillsammans med andra medverkar du till att skapa en trygg och tillitsfull miljö som grundar sig på ömsesidig respekt och goda relationer. Du har personlig mognad, integritet och är initiativtagande. Du har en god kommunikativ förmåga och samarbetsförmåga.


ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Lärare 4-6, Hertingskolan

Lärare 4-6, Hertingskolan

22 oktober 2024

Vikariat  lärare åk 4-6 SO/ENG Askebyskolan Vt2025-Ht 2025

Vikariat lärare åk 4-6 SO/ENG Askebyskolan Vt2025-Ht 2025

29 oktober 2024