OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.
Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, grundsärskolan, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.
Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning
ARBETSUPPGIFTER
EfUS är en kommunal grundskoleverksamhet som tar emot elever som är i behov av kvalificerat särskilt stöd, oftast elever med komplexa neuropsykiatriska funktionsvariationer. Verksamheten bedrivs på två platser i staden, Utby och Västra Frölunda. Verksamheten i Utby erbjuder förutom skola även fritidshem/LSS-fritids.
Tjänsten vi annonserar kommer vara placerad i Utby.
Vår vision för verksamheten är:
• att med spetskompetens kunna erbjuda de elever som har stort behov av särskilt stöd en möjlighet att nå individuella mål och utvecklas så långt det är möjligt
• att erbjuda miljöer där alla bemöts jämlikt och värdigt utifrån sina behov och förmågor
• att, med många olika medel, erbjuda ett sammanhang där elevens funktionsvariationer inte är ett hinder
• att våra elever ska ges förutsättningar att bli aktivt deltagande samhällsmedborgare
Förutom den respekt och värdighet vi vill att både personal och elever visar varandra så använder vi också olika metoder för att ge det stöd eleven behöver. Ett lågaffektivt förhållningssätt tillsammans med tydliggörande metoder och bildstöd ger förutsättningar för eleven att uppfatta skolmiljön som begriplig och minimerar explosivt och problemskapande beteende. Det är alltid vi vuxna som är ansvariga för de situationer som uppstår.
Tillsammans med övrig personal skall du arbeta i skolverksamheten och i vårt fritidshem/LSS fritidshem i direkt elevkontakt på gruppnivå. Du deltar aktivt i och förväntas ta ansvar för elevernas hela skoldag tillsammans med lärare. I din roll ansvarar du, tillsammans med övriga resurs- och stödpedagoger, särskilt för aktivitetspass (styrda raster) och fritidshemmets verksamhet. I arbetet ingår att ha individuella samtal med elever, att arbeta strukturerat med konflikthantering och social kompetens men framför allt att arbeta med att aktivera och motivera eleven. Du skall dokumentera elevens utveckling så väl på fritids som i vårt LSS-fritids samt ha kontakt med elevens nätverk och viss medicinhantering.
I elevarbetet förekommer situationer som innebär att hantera elever i affekt.
Tillsammans med övriga resurs- och stödpedagoger skall du bidra till att planera och utveckla verksamheten. Du förväntas ta ansvar för helheten och för övriga arbetsuppgifter som förekommer på arbetsplatsen till exempel ansvara för något ansvarsområde, köksbiträdesuppgifter och annat praktiskt arbete som behövs för att få verksamheten att fungera.
KVALIFIKATIONER
Resurspedagog eller annan motsvarande utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av arbete med personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer och att stötta eleverna med att hantera utmanande reaktioner i olika sammanhang.
Kunskap om tydliggörande pedagogik och kunskap om lågaffektivt bemötande.
För att lyckas i din roll som resurspedagog/stödpedagog/ hos oss behöver du vara prestigelös utan att vara strukturlös. Du behöver vara lågaffektiv utan att vara mesig. Du behöver ha hjärta och vara personlig utan att vara privat. Här behöver man vara tålmodig och ha förmågan att se även små steg i elevens utveckling mot målen. Här finns möjligheterna och resurserna att vara detektiv, både på grupp- och individnivå, för att leta efter vad som fungerar för varje enskild elev. Det är din fantasi och din kreativitet som sätter gränserna, inte organisationen eller förutsättningarna.
Vi söker dig som tar stort ansvar för helheten och tar initiativ när saker behöver göras.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.