Resurspegagog till Söderholmsskolan - en skola med hjärta

Resurspegagog till Söderholmsskolan - en skola med hjärta

Arbetsbeskrivning

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.



Beskrivning

Söderholmsskolan är en skola och arbetsplats med hjärta! Vi är en kommunal grundskola som ligger i Vårberg, vackert belägen ett stenkast från Mälarens strand och med gångavstånd till Vårbergs centrum.

Skolan är trygg och trivsam och har ca 360 elever från förskoleklass till åk 6 samt 65 personal. Skolans organisation bygger på årsvisa arbetslag i åk F-3 med integrerat fritidshem, åk 4-6 ab samt praktisk-estetiska lärare är samlade i varsitt arbetslag. Skolan har en öppen fritidsverksamhet för elever i årskurserna 4-6.

Personalen i skolans samtliga verksamheter visar på stort engagemang och skicklighet, de ser möjligheter och bidrar till skolans positiva utveckling. Skolans samlade kompetens är mycket hög. Den unika elevsammansättningen bidrar till en hög trivsel hos såväl elever som personal. Skolans elever känner sig trygga, sedda och upplever att de får mycket stöd och hjälp. På Söderholmsskolan är vårt förhållningssätt att vi ska vara förtroendefulla pedagoger för våra elever. Alla som arbetar i skolan anser att varje elev som går på Söderholmsskolan ska få en utbildning av hög kvalitet som ger eleverna kunskaper för livet, en vilja och möjlighet att välja sin egen framtid.

Skolans vision - en skola med hjärta - genomsyrar hela verksamheten och skapar en arbetsplats att trivas på med mycket skratt och stor sammanhållning.

Ta del av vår verksamhet på Instagram, sök på @soderholms_skolan och håll utkik efter det röda hjärtat.                  
 
Läs mer om skolan på: soderholmsskolan.stockholm.se

Arbetsuppgifter

Vi söker dig som önskar arbeta som resurspedagog i skolans SU-grupp (särskild undervisningsgrupp). SU-gruppen på Söderholmsskolan är en mindre grupp där elever med särskilda behov får det extra stöd som de behöver. Din roll är att hjälpa elever som av olika anledningar behöver stöd för att kunna följa med i undervisningen och i skolans övriga verksamhet. Arbetet syftar till att få eleverna att så långt som möjligt, och utifrån sina egna förutsättningar, utvecklas i enlighet med utbildningens mål.

Tillsammans med lärare och övrig personal på skolan arbetar du för att skapa en utvecklande, meningsfull och positiv miljö för eleverna. Omsorg och tillsyn av elever är andra viktiga delar i uppdraget. Utifrån verksamhetens behov kan arbetet genomföras med enskilda elever eller med en grupp.

Arbetsuppgifterna är varierande och omväxlande. Det kan röra sig om att hjälpa eleven att finna ro i sina studier eller vara behjälplig med att hitta individuella lösningar för att eleven ska kunna tillgodogöra sig kunskap. Det kan också handla om att träna på vardagliga uppgifter, stödja eleven i olika aktiviteter på raster, i omklädningsrum, vid måltider eller på utflykter med mera. Arbetet kan innebära att vid behov sköta och vara behjälplig vid intimhygien/toalettbesök. 

Du arbetar på instruktion från ansvarig lärare och samverkar med läraren om hur arbetet ska utföras. I din roll ingår att ha tät kontakt och nära samarbete med övrig personal inom skolan, elever och elevernas vårdnadshavare.

Kvalifikationer

Du ska ha en gymnasieutbildning i grunden, gärna inom barn och fritidsverksamhet.

Vi söker dig som vill och kan bygga relationer med elever, tror på att varje elev når sin fulla potential och vill arbeta för att främja deras självständighet. Du är professionell, har gott omdöme och kan sätta gränser. Du är empatisk och använder dig av ett lågaffektivt bemötande av elever. Arbetet förutsätter att du har tålamod och kan anpassa din kommunikation och förhållningssätt utifrån situationen. Du behöver även vara flexibel och kunna anpassa arbetet efter nya förutsättningar. Du är trygg, tillitsskapande och inser vikten av att vara en vuxen förebild. Du kan arbeta självständigt och tar initiativ. I ditt samspel med elever och vårdnadshavare är du tydlig och lyhörd för elevernas behov. Du har god förmåga att utrycka dig på svenska i både tal och skrift.




Vi ser det som meriterande om du har:

- Erfarenhet av att arbeta i särskild undervisningsgrupp, SU, RSU eller CSU.

- Erfarenhet av att arbeta med elever inom NPF-området.




Övrigt

I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och 30 gymnasieskolor med olika inriktningar.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.




Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


24 november 2024

Timvikarie barnskötare Fyrklöverns förskola

24 november 2024

23 november 2024