OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Till enheten Systemprojekt på division System söker vi nu en Resursplanerare som vill vara med och bidra till vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
På division System arbetar vi på en övergripande nivå med att designa elmarknaden, utveckla och driva elsystemet. Vi är med och finner svaren på klimatomställningen och skapar välstånd för hela samhället. Vi är en nyckelspelare för att det svenska samhället ska kunna utvecklas och skapar förutsättning för att det ska fungera. Vi löser såväl dagens som morgondagens utmaningar. Vi ser till att Sverige har en lysande framtid.
Om tjänsten
I tjänsten som Resursplanerare bistår du division System med koordinering och planering av resurser i projekt, både på kort sikt och på lång sikt. Syftet är att påvisa och följa upp resursbehov och därigenom möjliggöra för resursägare, projektledare, delportföljansvariga och portföljägare att vara proaktiva i sin planering och anskaffning av resurser. Du blir en del av enheten Systemprojekt som idag består av sexton medarbetare och ett flertal konsulter. Det är en öppen och trevlig enhet där vi hjälper och stöttar varandra. Vi ansvarar för att divisionens utvecklings- och implementeringsinsatser genomförs på ett effektivt sätt.
Enheten ansvarar för projektledning, planering, uppföljning samt samordning av divisionens projektportfölj. I tjänsten ingår också att bistå programmen och projekten inom delportföljen i rollen som tidplanerare. Du kommer att stötta program- och projektledare med att utveckla tydliga och projektanpassade tidplaner genom hela projektets löptid. Du kommer även att arbeta tillsammans med andra stödfunktioner vars uppdrag är att stödja framdriften och leveransen av våra program och projekt.
Tjänsten kan innefatta:
• vidareutveckla, förvalta och underhålla processer och arbetssätt i resursplaneringen för division System samt hantering av verktygsstöd för detta
• följa upp att förfrågan och tilldelning görs, genom dialog med resursägare, IT-förvaltningsobjekt och verksamhetsprogram/projekt
• hålla regelbundna resursavstämningsmöten avseende IT-förvaltningsportföljen, verksamhetsportföljen och program/projekt med resursägare inom divisionen
• identifiera schablontider och de kritiska momenten i tidplaner tillsammans med projektledarna samt utveckla rutiner för tidsplanering
• hålla kontinuerliga tidplaneringsmöten med utredningsledare, projektledare, programledare samt medverka vid portföljberedningsmöten inom delportföljerna
• delta och driva utveckling av resursallokeringsprocessen såväl inom divisionen samt i samarbete med övriga divisioner
Om dig
I den här rollen leder du forum varav det är av vikt att du känner dig bekväm med att föra dialoger framåt och att skapa goda relationer. I samarbetet med andra bidrar du med idéer och nya angreppssätt som leder till resultat. Utifrån ett strategiskt förhållningssätt kan du planera, organisera och prioritera mellan olika intressenters behov. Du kommunicerar på ett tydligt sätt för att säkerställa att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter.
Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna.
Vi söker dig som har en högskoleexamen eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer som likvärdig. Vidare har du arbetslivserfarenhet inom resursallokering och resursplanering. Det innefattar att du byggt upp och drivit processer kring resursallokering och tidsplanering. Du har även arbetserfarenhet inom området samordning/planering av administrativa rutiner. Din kunskap i svenska språket är god i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet av en eller flera av följande områden:
• arbetat i en administrativ roll på en myndighet
• arbetat i projektverktyget Antura
• erfarenhet av förvaltningsstyrningsmodellen PM3
Bra att veta
• Tjänsten är placerad i Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Sista ansökningsdag 21 augusti 2023. Vi behandlar ansökningar efter avslutad annonsering
• Tjänsten är en tillsvidareanställning
För frågor om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Elisabeth Larsson och vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare Linda Mattsson. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Under semestertider nås vi lättast per mail och svarstiden kan vara något längre än vanligt, e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät