OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Den 1 januari 2021 startar Eksjö kommun, Aneby kommun, Ydre kommun samt Höglandsförbundet ett gemensamt revisionskontor. Syftet med det gemensamma revisionskontoret är att det ska bidra till en ökad stabilitet och en möjlighet till en effektivare samverkan, parterna emellan. Parternas revisorer kommer att anlita revisionskontoret som sakkunnigt biträde. Genom den sakkunnigas professionella kompetens och de förtroendevaldas kunskap, skapas en grund för en oberoende och kvalitativ granskning.
Till det nystartade, gemensamma revisionskontoret söker vi nu en revisionschef. Revisionskontoret innefattar förutom en revisionschef, en samverkansgrupp som utgörs av en representant från varje part. Tjänsten kommer att vara organiserad under Eksjö kommun och arbetsplatsen kommer rent fysiskt att tillhandahållas av Höglandsförbundet.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig, som tillsammans med revisorerna i de tre kommunerna och kommunalförbundet, vill driva revisionsprocessen med planering, granskning och bedömning. Som sakkunnigt biträde medverkar du aktivt till att revisionen genomförs med den kompetens och kvalitet som uttrycks i gällande lagstiftning och föreskrifter samt vad som sägs i "God revisionssed i kommunal verksamhet". Du ska ha en såväl granskande som stödjande roll och ta initiativ till att utveckla kommunrevisionen.
Du kommer att ansvara för granskningen av delårsredovisning, årsredovisning och den grundläggande granskningen samt biträda revisionsgrupperna vid upphandling av fördjupad granskning, där du också medverkar. Tjänsten innebär vidare ett ansvar för revisionens administrativa arbetsuppgifter, i form av kallelser, protokoll, revisorernas interna budgetuppföljning och annan dokumentation.
KVALIFIKATIONER
Det sakkunniga biträdet ska enligt kommunallagen ha tillräcklig kunskap om och erfarenhet av kommunal verksamhet och revision. Det innebär teoretiska kunskaper och metodkunskaper om bl.a. ekonomi, förvaltning, organisation, styrning och intern kontroll och/eller om de verksamheter, processer eller funktioner som revisionen granskar. Därför söker vi en revisionschef som ska tillämpa god revisionssed och vara certifierad enligt SKYREV.
Om du inte redan är certifierad kommunal revisor är det önskvärt att din utbildning medger att du så småningom kan bli certifierad. På Föreningen Sveriges Kommunala Yrkesrevisorers hemsida www.skyrev.se får du ytterligare information om vad som krävs för att bli certifierad revisor samt annan information om arbetet som kommunal yrkesrevisor.
Det är meriterande att ha erfarenhet av arbete med utrednings- och/eller revisionsarbete, gärna inom offentlig sektor. Du behöver också vara väl förtrogen med villkoren i politiskt styrda organisationer.
Vi söker dig som har en mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Arbetet kräver att du som person har en analytisk läggning samt god social kompetens. I ledningsrollen krävs en helhetssyn på revisionsarbetet och hög grad av integritet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Innan anställning kommer, för tjänsten erforderliga, kontroller att genomföras.
ÖVRIGT
För att få en effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan, ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "offentliga jobb". Ansök direkt via länken i annonsen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.