OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa samhällsnytta tillsammans? Vill du arbeta med utredningar som förebygger och motverkar skatteundandragande tillsammans med kunniga kollegor? I det här jobbet får du möjligheten att utnyttja din analytiska förmåga och detektivkompetens.
Om jobbet
På skatteenhet 33 arbetar vi i huvudsak med åtgärder som leder till vårt mål, att företag har förutsättningar att bedriva verksamhet på lika villkor. Verksamheten består i huvudsak av skatteutredningar men på enheten arbetar vi också med kontrollbesök inom kontanthandels- och byggbranschen, kassaregisterkontroller och bransch samverkan. Exakt vad du kommer att arbeta med framöver styrs av det uppdrag som enheten har och kan över tid förändras. Enheten finns på följande orter: Linköping, Norrköping, Nyköping, Solna, Södertälje och Visby.
Som revisor/utredare arbetar du med att utreda företag och personer med gotländsk anknytning som medvetet minskar eller undviker att betala skatt. Det kan exempelvis vara att inte redovisa alla intäkter, använda sig av osanna fakturor, nyttja oredovisad arbetskraft eller felaktigt utnyttja våra utbetalningssystem. Vi tar fram våra egna utredningsobjekt utifrån både interna/externa tips och lokalkännedom. Hos oss får du arbeta med kvalificerade utredningar som kräver en god analytisk förmåga och noggrannhet. Du driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra.
Under delar av året, främst i samband med deklarationsinlämningen, kommer du även att arbeta med service på våra servicekontor och i skatteupplysningen. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du kommer tillhöra Skatteavdelningen, Skatteenhet 33 på sektion 3, med placering i Visby, men tillhör organisatoriskt en sektion i Solna. Du kommer att ha två kollegor i Visby och resterande kollegor i Solna. Vi arbetar ortsöverskridande och har till stor del virtuella kontakter.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- vara resultat- och lösningsinriktad
- vara analytisk, noggrann och kunna fatta beslut
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ha ett gott bemötande både internt och externt
- vara flexibel då våra förutsättningar kan ändras snabbt.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik alternativt flerårig relevant arbetslivserfarenhet som bedöms likvärdig.
- aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom exempelvis revision eller redovisning.
Bra att veta
Anställningarna är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. I webbformuläret svarar du också på några kompletterande frågor som bland annat ersätter ett personligt brev.
Med anledning av Covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.