OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Riksarkivet
Riksarkivet har särskilt ansvar för den statliga arkivverksamheten och för arkivvården i landet. Vi ska kontrollera den offentliga arkivverksamheten och ha nationell överblick över arkivfrågorna. Vi tar emot statliga myndigheters arkiv och arkiv från andra typer av organisationer.
Vi säkrar samhällets långsiktiga informationsförsörjning och garanterar innehåll, sammanhang och äkthet. Vi fokuserar på användarnas behov när vi beskriver och vårdar arkiven, när vi gör dem tillgängliga och när vi reglerar hur de ska hanteras.
Riksarkivets målsättningar sammanfattas i att vi är länken mellan dåtid, nutid och framtid, samhällets information är säkrad och arkiven är tillgängliga för alla.
Riksarkivet har drygt 400 anställda och finns på elva orter. Vi är inne i ett spännande och omfattande förändringsarbete med målet att bli en mer innovativ och omvärldsorienterad organisation som kan leva upp till nya förväntningar och krav.
Om enheten
På avdelningen för informationshantering ingår enheten för tillsyn och leverans där tjänsten är placerad.
Tillsyn har medarbetare i Härnösand, Täby, Uppsala och Göteborg och tjänsten är placerad vid någon av dessa orter.
Om tjänsten
Vill du bli tillsynsarkivarie och utveckla Riksarkivets tillsyn? Hos oss får du möjlighet att kombinera rådgivning och inspektion med nytänkande och fördjupning.
Riksarkivets tillsynsverksamhet omfattar rådgivning gentemot hela arkivsektorn samt inspektion och utvärdering av statliga myndigheter m.fl. Det innebär att verksamheten sträcker sig över hela landet. Det betyder också att storleken på de arkiv och arkivbildare vi utövar tillsyn över varierar stort.
I tjänsten ingår att förbereda och genomföra inspektioner samt att genom vår rådgivning ge stöd i olika frågor som rör arkivhantering och arkivvård. Det innebär bland annat är att stödja myndigheterna vid tolkningen av regelverk, ta fram rådgivande handledningar, delta i samråd och nätverk, mm.
I tjänsten förekommer också utrednings- och utvecklingsarbete samt omvärldsbevakning av trender och förändringar i förvaltningens informationshantering. Vi bedriver för närvarande utvecklingsarbete, i synnerhet kring digital informationshantering, parallellt med ordinarie verksamhet och vi söker dig som vill ingå i vårt team.
Vi erbjuder flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och generösa semestervillkor
Om dig
Du ska ha:
• Akademisk examen om minst fil. kand. omfattande ämnen av relevans för aktuell tjänst, 180 hp (120 poäng) vari ingår arkivvetenskap minst 60 hp (40 poäng).
• Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du har:
• Utbildning i statsvetenskap, systemvetenskap eller förvaltningsrätt.
• Erfarenhet av digital informationshantering och e-förvaltningsfrågor.
• Erfarenhet av arkiv och arkivbildning i statlig eller kommunal verksamhet.
• Kunskap om de regelverk som styr arkivbildningen vid statliga myndigheter.
• Vana att arbeta med utredningsarbete.
Personliga egenskaper:
Eftersom arbetet innebär många kontakter med andra myndigheter och medarbetare inom myndigheten ställer tjänsten höga krav på god samarbets- och initiativförmåga. Samtidigt förutsätter tjänsten att du har god förmåga att arbeta strukturerat och analytiskt både självständigt och i grupp. Vi lägger därför stor vikt vid dina personliga egenskaper. Arbetet innebär en del resor.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, tjänsten är tidsbegränsad till och med 31 december 2023
Tjänstgöringsgrad: Heltid
Arbetsplats: Härnösand, Täby, Uppsala eller Göteborg
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse
Ansök senast: 2023-01-09
Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Tony Szabo
010-476 72 34
Anton Johansson, ST
010-476 71 82
Maud Almström Blom, SACO
010-476 71 05
Divisionschef Eva-Marie Sahlin
010-476 87 01
Anna Forslund, ST
010-476 80 77
Sektionschef Håkan Rosén
010-476 8468
SACO-S Annika Carlsson
010-476 8424
ST-kultur Bo Danielsson
010-476 8442
Sektionschef Louise Nyberg
010-476 80 59
SACO-S Lina Marklund
010-476 80 84