OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Riksarkivet
Riksarkivet har särskilt ansvar för den statliga arkivverksamheten och för arkivvården i landet. Vi ska kontrollera den offentliga arkivverksamheten och ha nationell överblick över arkivfrågorna. Vi tar emot statliga myndigheters arkiv och arkiv från andra typer av organisationer.
Vi säkrar samhällets långsiktiga informationsförsörjning och garanterar innehåll, sammanhang och äkthet. Vi fokuserar på användarnas behov när vi beskriver och vårdar arkiven, när vi gör dem tillgängliga och när vi reglerar hur de ska hanteras.
Riksarkivets målsättningar sammanfattas i att vi är länken mellan dåtid, nutid och framtid, samhällets information är säkrad och arkiven är tillgängliga för alla.
Riksarkivet har drygt 400 anställda och finns på elva orter. Vi är inne i ett spännande och omfattande förändringsarbete med målet att bli en mer innovativ och omvärldsorienterad organisation som kan leva upp till nya förväntningar och krav.
Om funktionen
Funktionen för leveranser av arkiv ingår i avdelningen för informationshantering och är en del av enheten för tillsyn och leveranser. Funktionen har medarbetare i Stockholm (Täby) och Lund. Avdelningen har även medarbetare i Uppsala, Göteborg och Härnösand. Tjänsten är placerad i Stockholm (Täby), Lund eller Härnösand.
Om tjänsten
Vill du jobba i en anrik myndighet som är inne i ett spännande förändringsarbete med målet att bli en mer innovativ och omvärldsorienterad organisation som kan leva upp till nya förväntningar och krav?
Vi söker dig som vill jobba som huvudhandläggare inom leveransärendena och även bistå i arbetet med att utveckla verksamheten. Riksarkivet tar årligen emot ett stort antal arkivleveranser från statliga myndigheter och enskilda arkivbildare, så väl analoga som digitala. De överlämnade arkiven placeras på någon av Riksarkivets arkivförvarande enheter eller i myndighetens system för långtidslagring. Funktionen för leveranser av arkiv har som uppgift att samordna, koordinera och leda arbetet med att ta emot leveranserna. Ärendena är ofta komplexa, varierande och det är vanligt att flera handläggare medverkar i ärendehanteringen. Din uppgift är att samordna arbetet efter interna rutiner. Du kommer att fungera som kontaktperson för de levererande arkivbildarna och stödja dem i arbetet med att genomföra sina leveranser, t.ex. genom leveransförberedande besök.
I arbetsuppgifterna ingår även att sköta en stor del av det administrativa arbetet inom ärendena t.ex. att leda möten, skriva beslutsunderlag, utkast till överenskommelser och utföra utredningar inom ramen för leveransärendena. I tjänsten ingår även vissa resor.
Vi erbjuder
• Intressanta, utvecklande och stimulerande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsnytta,
• god arbetsmiljö
• flexibla arbetstider,
• goda semestervillkor,
• generös friskvårdsersättning
Om dig
Du ska ha:
• Akademisk examen om minst fil. kand. omfattande ämnen av relevans för aktuell tjänst, 180 poäng, vari ingår arkivvetenskap
• Arkivvetenskap minst 60 poäng.
• Erfarenhet av arkiv och arkivbildning i statlig eller kommunal verksamhet
• Erfarenhet av arkivredovisning
• Kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
• Vana vid IT-system
Det är meriterande om du har:
• Utbildning i statsvetenskap, systemvetenskap, förvaltningsrätt
• Erfarenhet av mottagande av arkivleveranser
• Erfarenhet av digital informationshantering och e-förvaltningsfrågor.
• Vana att arbeta med utredningsarbete.
• Erfarenhet av offentlig sektor
• Erfarenhet av att leda/arbeta i projekt
• Kunskap om offentlighets- och sekretesslagen
• Kunskap om gällande standarder inom arkivområdet
• Kunskap om de regelverk som styr arkivbildningen vid statliga myndigheter
Personliga egenskaper:
Eftersom arbetet innebär många kontakter med andra myndigheter och medarbetare inom myndigheten ställer tjänsten höga krav på god samarbets- och initiativförmåga. Samtidigt förutsätter tjänsten att du har god förmåga att arbeta strukturerat och analytiskt både självständigt och i grupp. Vi lägger därför stor vikt vid dina personliga egenskaper då du kommer att vara en viktig kontakt mellan Riksarkivet och andra myndigheter samt andra handläggare inom Riksarkivet.
Anställningsvillkor
Anställningsform:Tillsvidareanställning
Tjänstgöringsgrad: Heltid
Arbetsplats: Stockholm (Täby), Lund eller Härnösand
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse
Ansök senast: 2021-10-25
Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning samt 6 månaders provanställning.
Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Tony Szabo
010-476 72 34
Anton Johansson, ST
010-476 71 82
Maud Almström Blom, SACO
010-476 71 05
Divisionschef Eva-Marie Sahlin
010-476 87 01
Anna Forslund, ST
010-476 80 77
Sektionschef Håkan Rosén
010-476 8468
SACO-S Annika Carlsson
010-476 8424
ST-kultur Bo Danielsson
010-476 8442
Sektionschef Louise Nyberg
010-476 80 59
SACO-S Lina Marklund
010-476 80 84