OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om tjänsten
Vill du jobba i en anrik myndighet som är inne i ett spännande förändringsarbete med målet att bli en mer innovativ och omvärldsorienterad organisation som kan leva upp till nya förväntningar och krav?
Tjänsten innebär främst arbete med ärendehandläggning av olika ärendetyper gentemot myndigheter och allmänhet genom efterforskning, framtagning och utlämnande av uppgifter ur arkivhandlingar och tjänstgöring i läsesal. Även andra arbetsuppgifter inom sektionen och enheten kan förekomma.
Arbetet utförs i nära samarbete med andra medarbetare på enheten men även med övriga medarbetare inom myndigheten och externa kontakter.
Vi erbjuder
• Intressanta, utvecklande och stimulerande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsnytta,
• god arbetsmiljö,
• flexibla arbetstider,
• friskvårdsersättning,
• goda semestervillkor
Om dig
Du ska ha:
• Gymnasieutbildning med godkända betyg, gärna med administrativ inriktning.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av ärendehandläggning i offentlig förvaltning och besvarande av förfrågningar i arkivmaterial
• Erfarenhet av tjänstgöring i läsesal
• Erfarenhet av tjänstgöring vid arkivinstitution i första hand eller annan statlig myndighet
• Kännedom om/erfarenhet av Riksarkivets arkivförteckningssystem Arkis/NAD.
Personliga egenskaper:
Tjänsten ställer stora krav på god samarbets- och initiativförmåga och god förmåga till eget ansvarstagande. Arbetsuppgifterna kräver självständighet och uthållighet samt förmåga att prioritera, planera och strukturera.
Du är noggrann samt service-, resultat- och målinriktad. Du ska ha förmåga att ta till dig nya och ändrade arbetsuppgifter, vara prestigelös och sätta verksamhetens behov i fokus. Du ska ha god förmåga till skriftlig och muntlig kommunikation på svenska och ha goda kunskaper i engelska.
Arbetsuppgifterna innebär kontakter med övrig personal inom Riksarkivet, varför vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. Tidigare erfarenheter är av stor betydelse.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tjänsten är en tidsbegränsad anställning som pågår som längst t.o.m. 2024-09-30
Tjänstgöringsgrad: Heltid
Arbetsplats: Göteborg
Tillträde: 2024-01-02 eller enligt överenskommelse
Ansök senast: 2023-11-27
Om Riksarkivet
Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning.
Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer om oss och våra uppdrag på riksarkivet.se.
Om enheten
Riksarkivet i Göteborg är en del av Enheten Göteborg-Lund och är placerad inom Riksarkivets avdelning för arkivverksamhet. Enhetens verksamhet spänner över flera områden såsom att ta emot, bevara och tillgängliggöra arkiv, samt tillhandahålla och främja kunskapen om och användandet av mottagna arkiv. Även rådgivning till kommuner och enskilda arkivbildare ingår.
Den löpande verksamheten är fördelad på två sektioner och en av dessa är sektionen för publik verksamhet, där tjänsten är placerad. Sektionens huvudsakliga verksamhetsområden är att tillhandahålla information ur arkiven genom att besvara förfrågningar, tillhandahålla handlingar i läsesal och arbeta med programverksamhet.
Riksarkivet är centralt placerat i Göteborg, nära Götaplatsen och olika kulturinstitutioner. Vi har även två depåer på Hisingen.
Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Tony Szabo
010-476 72 34
Anton Johansson, ST
010-476 71 82
Maud Almström Blom, SACO
010-476 71 05
Divisionschef Eva-Marie Sahlin
010-476 87 01
Anna Forslund, ST
010-476 80 77
Sektionschef Håkan Rosén
010-476 8468
SACO-S Annika Carlsson
010-476 8424
ST-kultur Bo Danielsson
010-476 8442
Sektionschef Louise Nyberg
010-476 80 59
SACO-S Lina Marklund
010-476 80 84