OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Riksarkivet
Riksarkivet har särskilt ansvar för den statliga arkivverksamheten och för arkivvården i landet. Vi ska kontrollera den offentliga arkivverksamheten och ha nationell överblick över arkivfrågorna. Vi tar emot statliga myndigheters arkiv och arkiv från andra typer av organisationer.
Vi säkrar samhällets långsiktiga informationsförsörjning och garanterar innehåll, sammanhang och äkthet. Vi fokuserar på användarnas behov när vi beskriver och vårdar arkiven, när vi gör dem tillgängliga och när vi reglerar hur de ska hanteras.
Riksarkivets målsättningar sammanfattas i att vi är länken mellan dåtid, nutid och framtid, samhällets information är säkrad och arkiven är tillgängliga för alla.
Riksarkivet har drygt 400 anställda och finns på elva orter. Vi är inne i ett spännande och omfattande förändringsarbete med målet att bli en mer innovativ och omvärldsorienterad organisation som kan leva upp till nya förväntningar och krav.
Om enheten
Du arbetar inom avdelningen för informationshantering och är placerad på enheten för utredning och utveckling.
Riksarkivet arbetar tillsammans med andra myndigheter med att etablera en nationell digital infrastruktur för informationsutbyte. Riksarkivet är ansvarig för metadatahanteringen som är ett av flera byggnadsblock inom infrastrukturen.
Om tjänsten
Tjänsten som verksamhetsledare och utredare innebär att du kommer att ansvara för uppbyggnad och förvaltning av byggnadsblocket för den nationella metadatahanteringen. Du kommer att leda och styra arbetet samt att arbeta operativt med att bygga upp och utveckla byggnadsblocket. Tjänsten innebär inte något personalansvar.
Du kommer att ingå i en arbetsgrupp vid Riksarkivet som i dagsläget består av tre personer. Arbetet kommer också att innefatta nära samarbeten med och att leda medarbetare från de myndigheter som deltar i byggnadsblocket. Arbetet kommer även att innebära nära samarbeten med övriga delar av den digitala infrastrukturen och de myndigheter som ingår i den.
Vi erbjuder flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och generösa semestervillkor
Om dig
Du ska ha:
Vi söker dig som har akademisk examen som är relevant för tjänsten, exempelvis systemvetenskap eller en examen som dataingenjör.
Du har god kännedom om informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen och arbete med standarder och standardisering. Du har även mycket goda kunskaper om metadatahantering och har erfarenhet med att arbeta med metadata, informations- och begreppsmodeller. Du har även goda kunskaper i språket UML.
Du har erfarenhet av och förmågan att leda och styra verksamheter eller större verksamhetsövergripande projekt.
Det är meriterande om du har:
Det är meriterande om detta har inbegripit flera olika organisationer.
Personliga egenskaper:
Som person är du strukturerad, drivande, resultatinriktad och kan hålla flera processer igång samtidigt. Du har ett proaktivt, lösningsfokuserat arbetssätt och trivs att arbeta såväl självständigt som i team.
Du har en mycket god analytisk förmåga och kan på ett vårdat, enkelt och begripligt sätt uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Du har även förmågan att skapa goda relationer och nätverk både när det gäller interna och externa kontakter samt har lätt för att samarbeta. Du ser verksamheten ur ett helhetsperspektiv.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tjänstgöringsgrad: Heltid
Arbetsplats: Placering på någon av Riksarkivets verksamhetsorter. Aktuella orter för tjänsten: Täby, Östersund, Härnösand, Uppsala, Visby, Vadstena, Göteborg eller Lund.
Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning och 6 månaders provanställning.
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse
Ansök senast: 2021-06-07
Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Tony Szabo
010-476 72 34
Anton Johansson, ST
010-476 71 82
Maud Almström Blom, SACO
010-476 71 05
Divisionschef Eva-Marie Sahlin
010-476 87 01
Anna Forslund, ST
010-476 80 77
Sektionschef Håkan Rosén
010-476 8468
SACO-S Annika Carlsson
010-476 8424
ST-kultur Bo Danielsson
010-476 8442
Sektionschef Louise Nyberg
010-476 80 59
SACO-S Lina Marklund
010-476 80 84