Riksarkivet söker IT- tekniker till Fränsta

Riksarkivet söker IT- tekniker till Fränsta

Arbetsbeskrivning

Om Riksarkivet
Riksarkivet är en länk mellan dåtid, nutid och framtid.

Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle.

Inom ramen för vårt uppdrag har vi nationell överblick över hela arkivsektorn. Vi arbetar med att ta emot och bevara arkiv, att göra arkivinformationen tillgänglig och att besvara förfrågningar om arkiven och deras innehåll. Vi arbetar också för att öka kunskaperna om arkivens innehåll och funktion i samhället.

Vi reglerar informationshanteringen och utövar tillsyn över statliga myndigheter. Genom vägledning och samverkan ökar vi kunskaperna om hur information bör hanteras.


Riksarkivet har drygt 400 anställda och finns på elva orter. 

Om sektionen
Riksarkivet söker en tekniker till sektionen för uppdrag, planering och logistik. Sektionen är placerad under enheten för digitsering (DIT) i Fränsta. Här bedriver vi sedan slutet av 1990-talet en storskalig, högkvalitativ och kostnadseffektiv digitisering av Riksarkivets arkivhandlingar samt kulturarvsmaterial från andra myndigheter och offentliga organisationer.

Om tjänsten
I rollen som tekniker arbetar du främst med helpdesk internt inom enheten, det innebär driftsättning, kvalitetsuppföljning och felavhjälpning av både hårdvara och mjukvara för digitiseringsutrustning (digitalkameror, skannrar).

 I din roll kommer du att ansvara för övervakning och den dagliga driften av enhetens digitiseringsutrustning, datadrift och IT-tjänster samt medverka vid servicefönster.

 Arbetsuppgifterna omfattar bland annat:


• Beredskap
• Helpdesk
• Utgöra ett stöd för verksamheten
• Delta i det lokala systematiska arbetsmiljöarbetet
• Inköp och fakturagranskning
• Ge förslag till investeringsbudget

 Arbetet utförs i nära samarbete med andra medarbetare på enheten. Kontakter med övriga medarbetare inom myndigheten samt externa kontakter förekommer också.

 Du är med och utvecklar arbetet med att automatisera återkommande uppgifter i vår infrastruktur. I tjänsten ingår även helpdesk funktion för myndighetens övriga enheter och deras digitiseringsutrustning i landet vilket kommer att innebära tjänsteresor.

 Vi erbjuder


• intressanta, utvecklande och stimulerande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsnytta,
• god arbetsmiljö,
• flexibla arbetstider,
• goda semestervillkor,
• generös friskvårdsersättning.

Om dig
Du ska ha:


• gymnasieutbildning med godkända betyg,
• mkt goda datorkunskaper,
• B-körkort,
• goda kunskaper i tal och skrift för Svenska och Engelska.

 Det är meriterande om du har:


• Erfarenhet och intresse av att jobba med teknisk utrustning.
• En förståelse för digitalkameror och skannrar.
• Erfarenhet från digitiseringsarbete med kulturarvsmaterial.

 Personliga egenskaper:


• Serviceinriktad, arbetet innebär att du har många kontaktytor såväl internt som externt varför det är viktigt att du är serviceinriktad, har en god förmåga att kommunicera och tar ansvar för att skapa goda relationer.
• Är strukturerad, kvalitetsmedveten, lösningsfokuserad samt mål- och resultatinriktad.
• Är initiativrik och ansvarar för att självständigt driva ditt arbete framåt. Som person ser vi även att du är noggrann och prestigelös med hög arbetskapacitet.

Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet

 

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidare
Tjänstgöringsgrad:Heltid
Arbetsplats: Fränsta

Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Ansök senast: 2022-03-15

Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning och sex månaders provanställning.

Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Tony Szabo
010-476 72 34
Anton Johansson, ST
010-476 71 82
Maud Almström Blom, SACO
010-476 71 05
Divisionschef Eva-Marie Sahlin
010-476 87 01
Anna Forslund, ST
010-476 80 77
Sektionschef Håkan Rosén
010-476 8468
SACO-S Annika Carlsson
010-476 8424
ST-kultur Bo Danielsson
010-476 8442
Sektionschef Louise Nyberg
010-476 80 59
SACO-S Lina Marklund
010-476 80 84

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksarkivet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 februari 2022
  • Ansök senast: 15 mars 2022

Besöksadress

10229 Stockholm
None

Postadress

Box 125 41
Stockholm, 10229

Liknande jobb


QC support admin

QC support admin

20 december 2024

Technical Support till Micropower

Technical Support till Micropower

20 december 2024

20 december 2024