OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en driven utredare som vill arbeta med komplexa frågor på en myndighet med en strategisk roll för samhällets informationshantering? Då ska du arbeta hos oss!
Vi erbjuder ett omväxlande och brett uppdrag med tyngdpunkt på utvecklingen av samhällets informationshantering. Riksarkivet är inne i en intensiv utvecklingsfas med anledning av samhällets digitalisering. Som utredare har du en viktig roll i den utvecklingen.
Om uppdraget
Tjänsterna är placerade vid enheten för utredning och utveckling på avdelningen för informationshantering. Enhetens uppdrag är brett med tyngdpunkten på Riksarkivets långsiktiga styrning av och stöd kring samhällets informationshantering. Frågeställningar med anledning av samhällets digitalisering är därför särskilt centrala. Enhetens ansvar innefattar framtagande av föreskrifter, beslut och vägledningar. Enheten arbetar även med frågor om bland annat standardisering och myndighetens remissvar samt med att arrangera utbildningar och föredrag. En viktig del av enhetens arbete bedrivs i samarbete med andra myndigheter och organisationer.
Som utredare arbetar du brett inom enhetens ansvarsområde med kvalificerade och strategiskt viktiga frågor. En central del av tjänsten är att utveckla regelverket inom arkivområdet. Du ansvarar för egna projekt och utredningar och du deltar med expertkompetens i både interna och externa utvecklingsprojekt. Du har därför många kontakter med andra medarbetare inom myndigheten och företräder vid behov myndigheten externt. Du håller även utbildningar och föredrag inom enhetens ansvarsområde.
Om dig
Du ska ha:
• utbildning på kandidatnivå eller högre, varav minst 60 hp inom arkivvetenskap eller annan likvärdig utbildning
• flerårig erfarenhet av utrednings- eller utvecklingsarbete inom informationshanteringsområdet
• flerårig erfarenhet av att arbeta inom offentlig förvaltning
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av arbete med e-förvaltning och it-utveckling
• erfarenhet av projektledning
• erfarenhet av eller utbildning inom digital informationsarkitektur eller motsvarande
Dina arbetsuppgifter varierar och vår verksamhet utvecklas. Du trivs därför med att arbeta i förändring. Du arbetar lösningsorienterat och bidrar till effektiva lösningar. Du är analytisk, har en god förmåga till helhetssyn och kan snabbt identifiera och fokusera på centrala frågeställningarna. Du har ett strategiskt perspektiv samtidigt som du har god förståelse för de operativa frågorna. Du är van vid att arbeta självständigt, strukturerat och effektivt mot uppsatta mål och leveranser. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vidare är du en god kommunikatör som anpassar sitt språk till mottagaren.
Tester kan förekomma. Riksarkivet kan även begära in referensarbeten/prov.
Om Riksarkivet
Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning.
Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer på riksarkivet.se.
Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidare
Tjänstgöringsgrad: Heltid
Arbetsplats: Täby, Uppsala, Göteborg, Lund eller Härnösand
Riksarkivet tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning.
Vi erbjuder flexibla arbetsformer med möjlighet till att förlägga vissa dagar i hemmet.
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse
Ansök senast: 2023-12-18
Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning och sex månaders provanställning.
Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Tony Szabo
010-476 72 34
Anton Johansson, ST
010-476 71 82
Maud Almström Blom, SACO
010-476 71 05
Divisionschef Eva-Marie Sahlin
010-476 87 01
Anna Forslund, ST
010-476 80 77
Sektionschef Håkan Rosén
010-476 8468
SACO-S Annika Carlsson
010-476 8424
ST-kultur Bo Danielsson
010-476 8442
Sektionschef Louise Nyberg
010-476 80 59
SACO-S Lina Marklund
010-476 80 84