Riksarkivet söker sektionschef till Göteborg

Riksarkivet söker sektionschef till Göteborg

Arbetsbeskrivning

Om Riksarkivet
Riksarkivet har särskilt ansvar för den statliga arkivverksamheten och för arkivvården i landet. Vi ska kontrollera den offentliga arkivverksamheten och ha nationell överblick över arkivfrågorna. Vi tar emot statliga myndigheters arkiv och arkiv från andra typer av organisationer.

Vi säkrar samhällets långsiktiga informationsförsörjning och garanterar innehåll, sammanhang och äkthet. Vi fokuserar på användarnas behov när vi beskriver och vårdar arkiven, när vi gör dem tillgängliga och när vi reglerar hur de ska hanteras.

Riksarkivets målsättningar sammanfattas i att vi är länken mellan dåtid, nutid och framtid, samhällets information är säkrad och arkiven är tillgängliga för alla.

Riksarkivet har drygt 400 anställda och finns på elva orter. Vi är inne i ett spännande och omfattande förändringsarbete med målet att bli en mer innovativ och omvärldsorienterad organisation som kan leva upp till nya förväntningar och krav.

Om Enheten Göteborg-Lund

Sektionen är en del av Enheten Göteborg-Lund som ingår i Avdelningen för arkivverksamhet. Enhetens verksamhet spänner över flera områden såsom att ta emot, bevara och tillgängliggöra arkiv, samt tillhandahålla och främja kunskapen om och användandet av mottagna arkiv. Även rådgivning till kommuner och enskilda arkivbildare ingår.

Riksarkivet är centralt placerat i Göteborg, nära Götaplatsen och olika kulturinstitutioner. Här kommer den aktuella tjänsten att vara förlagd.  Vi har även två depåer på Hisingen.

Om tjänsten

Vill du jobba i en anrik myndighet som är inne i ett spännande förändringsarbete med målet att bli en mer innovativ och omvärldsorienterad organisation som kan leva upp till nya förväntningar och krav?

Som sektionschef kommer du att arbeta nära andra chefer samt ingå i enhetens ledningsgrupp. Du leder och utvecklar den sektion som är fokuserad på området arkiv och samlingar samt ansvarar för verksamheten inom sektionen och har personal- och arbetsmiljöansvar.

I arbetet ingår deltagande i verksamhets- och budgetplanering samt periodiska redovisningar. Som företrädare för arbetsgivaren, leder du och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete. Samverkan med enskilda, myndigheter, organisationer och andra aktörer sker kontinuerligt. Du förväntas också delta i sektionens löpande arbete.

Verksamheten inom sektionen omfattar bland annat följande:


• Främja informationshantering i enskild sektor
• Ordna och förteckna arkiv
• Hantera leveranser och förvärv
• Digitalt tillgängliggöra arkivinformation
• Bevara mottagna arkiv
• Administrativt stöd (del av)

Vi erbjuder


• Intressanta, utvecklande och stimulerande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsnytta,
• god arbetsmiljö
• flexibla arbetstider,
• goda semestervillkor,
• generös friskvårdsersättning

Om dig
Du ska ha:


• Relevant universitets-/högskolexamen om minst 180 hp poäng (fil kand) eller likvärdiga kvalifikationer.
• Utbildning i Arkivvetenskap 30 hp eller mer

Utbildning inom arkiv och informationsvetenskap, tjänstgöring inom kulturarvssektor och/eller inom statlig myndighet samt erfarenhet och kunskap om offentlighets- och sekretesslagstiftning är ett krav för tjänsten.  Du har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift (både på svenska och på engelska).

Det är meriterande om du har:

Erfarenhet och kunskaper om arkivredovisning i offentlig sektor, fysisk vård och bevarande av analoga och digitala handlingar samt digitalt tillgängliggörande av arkiv. Kunskap och intresse inom området förvaltningshistoria,  förvaltningsadministration och arkivbestånd samt intresse för kultur och kulturell utveckling ses som en fördel för arbetet.

Personliga egenskaper:

Vi söker dig med erfarenhet som chef och ledare, som är trygg i ditt ledarskap och förstår innebörden av en hög servicenivå. Tjänsten kräver en förmåga att motivera och entusiasmera medarbetare och att ansvara för att få en fungerande dialog och ett öppet klimat. 

Tjänsten ställer stora krav på god samarbets- och serviceförmåga eftersom arbetet innebär många kontakter med allmänheten, andra myndigheter och personal inom Riksarkivet. Vi lägger därför stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för uppdraget. B-körkort är ett krav för tjänsten.

Då Riksarkivet är i en pågående utvecklingsfas är det viktigt att du har erfarenhet av och en positiv inställning till deltagande i utvecklings- och förändringsarbetet.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidare
Tjänstgöringsgrad: 100 %
Arbetsplats: Göteborg

Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Ansök senast: 2022-02-22

Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning och sex månaders provanställning.

Eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll göras enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Tony Szabo
010-476 72 34
Anton Johansson, ST
010-476 71 82
Maud Almström Blom, SACO
010-476 71 05
Divisionschef Eva-Marie Sahlin
010-476 87 01
Anna Forslund, ST
010-476 80 77
Sektionschef Håkan Rosén
010-476 8468
SACO-S Annika Carlsson
010-476 8424
ST-kultur Bo Danielsson
010-476 8442
Sektionschef Louise Nyberg
010-476 80 59
SACO-S Lina Marklund
010-476 80 84

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksarkivet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 februari 2022
  • Ansök senast: 22 mars 2022

Besöksadress

10229 Stockholm
None

Postadress

Box 125 41
Stockholm, 10229

Liknande jobb


Biträdande rättschef

Biträdande rättschef

18 september 2024

18 september 2024

18 september 2024

12 september 2024