OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om tjänsten
Vill du hälpa till att göra vår arkivskatt mer tillgänglig och skapa samhällsnytta? Vi har stora ambitioner! Därför finns det riktigt bra möjligheter att utvecklas tillsammans med oss.
Som AD-specialist kommer du att tillhöra vår IT-driftsektion och där du arbetar både internt inom driften men även tillsammans med vår utvecklingssektion. Vi är ett positivt och stöttande gäng som hjälper varandra. Vi har för ambition att bedriva vårt arbete med arbetsmetoden kanban där du bidrar med din kompetens.
Du kommer att ingå i ett team som förutom Microsoft baserade produkter även ansvarar för Linux/Unix system, virtualiseringsplattformar, nätverkskomponenter, etc
Du kommer att ansvara för drift, förvaltning och utveckling av Active Directory (AD)
Beredskap var 6:e-9:e vecka ingår i tjänsten.
Om dig
Du måste ha :
• akademisk examen inom it-tekniskt område eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• gedigen erfarenhet inom it och ha arbetat i organisationer med stora tekniska miljöer i komplexa systemlandskap med högt ställda krav.
• flerårig erfarenhet av arbete med ADDS, t ex DNS, GPO, DFS, DHCP och ADFS
• goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Följande är meriterande:
• kunskaper inom certifikathantering/PKI/ADCS (Active Directory Certificate Services)
• erfarenhet av IAM-verktyg (Identity Access Management)
• erfarenhet av flerfaktorsautentisering
• erfarenhet av att arbeta med policies gällande it- och informationssäkerhet
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• Som med kunskap och initiativkraft säkerställer samhällets arkivinformation
• Med en varierande teknisk miljö med intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• Som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• Som strävar efter en god balans mellan arbete och fritid
• En miljö med kompetenta medarbetare som utöver sin profession vill påverka samhället positivt
• Som värnar din hälsa – hos oss får du friskvårdsbidrag och friskvårdstimme
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tjänstgöringsgrad:Heltid
Arbetsplats: Marieberg
Tillträde: : Snarast eller enligt överenskommelse
Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning och provanställning på 6 månader.
Ansök senast: 2020-11-09
IT-enheten är en av enheterna inom avdelningen för bevarande och digital infrastruktur. IT-enheten har idag cirka 30 medarbetare. IT-enheten karaktäriseras av en bred kompetens bl.a. inom IT-infrastruktur, systemintegration och systemutveckling. Vi tillhandahåller drift-, förvaltnings- och utvecklingstjänster samt rådgivande och kvalitetssäkrande tjänster. Enheten utvecklar och implementerar nya applikationer samt underhåller existerande applikationer.
Riksarkivet har särskilt ansvar för den statliga arkivverksamheten och för arkivvården i landet. Vi ska kontrollera den offentliga arkivverksamheten och ha nationell överblick över arkivfrågorna. Vi tar emot statliga myndigheters arkiv och arkiv från andra typer av organisationer.
Vi säkrar samhällets långsiktiga informationsförsörjning och garanterar innehåll, sammanhang och äkthet. Vi fokuserar på användarnas behov när vi beskriver och vårdar arkiven, när vi gör dem tillgängliga och när vi reglerar hur de ska hanteras.
Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Tony Szabo
010-476 72 34
Anton Johansson, ST
010-476 71 82
Maud Almström Blom, SACO
010-476 71 05
Divisionschef Eva-Marie Sahlin
010-476 87 01
Anna Forslund, ST
010-476 80 77
Sektionschef Håkan Rosén
010-476 8468
SACO-S Annika Carlsson
010-476 8424
ST-kultur Bo Danielsson
010-476 8442
Sektionschef Louise Nyberg
010-476 80 59
SACO-S Lina Marklund
010-476 80 84