OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Riksarkivet är en av Sveriges större kulturmyndigheter med uppgift att vara statlig förvaltningsmyndighet för arkivfrågor.
Vårt uppdrag är att tillmötesgå olika intressegruppers behov av autentisk arkivinformation och deras förväntningar på att informationen hålls tillgänglig på ett rättssäkert och effektivt sätt. Riksarkivet har därför ett särskilt ansvar för den statliga arkivverksamheten och för arkivvården i Sverige. För att kunna möta samhällets och förvaltningens krav och förväntningar bedriver Riksarkivet ett systematiskt och processorienterat utvecklingsarbete. I praktiken innebär det ett aktivt stöd för förvaltningens utveckling, normering och främjande samt tillsyn, dvs. inspektioner av arkiv och rådgivning i frågor om arkivhantering och vård.
Riksarkivets tillsynsverksamhet omfattar statliga myndigheter och enskilda organ som förvarar allmänna handlingar. Det innebär att verksamheten sträcker sig över hela landet. Det betyder också att storleken på de arkiv och arkivbildare vi utövar tillsyn över varierar stort.
Det processorienterade utvecklingsarbetet och utvecklingen inom området informationshantering innebär nya förutsättningar och möjligheter för tillsynsverksamheten. Vi är därför, parallellt med ordinarie verksamhet, mitt inne i ett utvecklingsarbete av vår verksamhet och vår process Utöva tillsyn.
Avdelningen är placerad i Stockholm. För att lättare kunna täcka hela landet har vi även medarbetare stationerade i Göteborg och Härnösand.
ARBETSUPPGIFTER
I tjänsten som tillsynshandläggare ingår att förbereda och genomföra inspektioner samt att genom vår rådgivning ge stöd i olika frågor som rör arkivhantering och arkivvård. Det innebär bland annat är att stödja myndigheterna vid tolkningen av regelverk. Tjänsten förutsätter därför god kännedom om det regelverk som styr hanteringen av allmänna handlingar och arkivhantering. I tjänsten ingår också att delta i avdelningens utrednings- och utvecklingsarbete samt omvärldsbevakning av trender och förändringar i förvaltningens informationshantering.
Båda tjänsterna är placerade i Stockholm, Marieberg.
KVALIFIKATIONER
Du har lägst akademisk grundexamen med arkivvetenskap som i kombination med andra ämnen som är lämpliga för uppgiften, så som statsvetenskap eller förvaltningsrätt. Du har några års erfarenhet av arbete med myndighetsarkiv och modern arkivbildning, särskild stor vikt läggs vid erfarenhet av digital informationshantering och informationsteknik. Erfarenhet av tillsynsarbete är också meriterande.
Eftersom arbetet innebär många kontakter med andra statliga myndigheter och medarbetare inom myndigheten ställer tjänsten höga krav på god samarbets- och initiativförmåga. Samtidigt förutsätter tjänsten som tillsynshandläggare att du har god förmåga att arbeta självständigt. Vi lägger därför stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetet på avdelningen innebär en del resor, det är därför en fördel om du har körkort.
ÖVRIGT
Betyg/intyg och andra handlingar ska inte bifogas ansökan utan tas med till en eventuell anställningsintervju.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Tony Szabo
010-476 72 34
Anton Johansson, ST
010-476 71 82
Maud Almström Blom, SACO
010-476 71 05
Divisionschef Eva-Marie Sahlin
010-476 87 01
Anna Forslund, ST
010-476 80 77
Sektionschef Håkan Rosén
010-476 8468
SACO-S Annika Carlsson
010-476 8424
ST-kultur Bo Danielsson
010-476 8442
Sektionschef Louise Nyberg
010-476 80 59
SACO-S Lina Marklund
010-476 80 84