Riksarkivet söker utredare till avdelningen för informationshantering

Riksarkivet söker utredare till avdelningen för informationshantering

Arbetsbeskrivning

Om Riksarkivet
Riksarkivet har särskilt ansvar för den statliga arkivverksamheten och för arkivvården i landet. Vi ska kontrollera den offentliga arkivverksamheten och ha nationell överblick över arkivfrågorna. Vi tar emot statliga myndigheters arkiv och arkiv från andra typer av organisationer. Vi säkrar samhällets långsiktiga informationsförsörjning och garanterar innehåll, sammanhang och äkthet. Vi fokuserar på användarnas behov när vi beskriver och vårdar arkiven, när vi gör dem tillgängliga och när vi reglerar hur de ska hanteras.ka hanteras.

Våra drivkrafter och vart vi vill utvecklas sammanfattas i våra målsättningar:
• Vi är länken mellan dåtid, nutid och framtid
• Samhällets arkivinformation är säkrad
• Arkiven är tillgängliga för alla

Riksarkivet har totalt drygt 400 anställda och finns på 11 orter. Vi är inne i ett spännande och omfattande förändringsarbete med målet att bli en mer innovativ och omvärldsorienterad organisation som kan leva upp till nya förväntningar och krav.

Nu söker vi en utredare till arbetet med normering, utveckling och främjande av informationshantering. Riksarkivet befinner sig i ett viktigt utvecklingsskede där digitaliseringsfrågorna har en avgörande roll och där vi ytterligare vill lyfta och få in frågor kring bevarande, gallring, autenticitet, återsökning med mera i ett vidgat perspektiv och gärna tillsammans med andra aktörer.

Om tjänsten
Du arbetar inom avdelningen för informationshantering och är placerad på enheten för utredning och utveckling.

Du kommer i första hand arbeta med att ta fram regelverk för det statliga arkivområdet och att bland annat genom vägledningar ge stöd inom arkivområdet. I dina arbetsuppgifter kan även ingå arbete med standardiseringsfrågor, utbytesformat och remissbesvarande.

En viktig del i arbetet är samarbete, där en del utgörs av avdelningens andra enhet, enheten för tillsyn och leverans, men även i övrigt inom Riksarkivet som helhet, samt med andra myndigheter.

Vi erbjuder flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och generösa semestervillkor.

Om dig
Vi söker dig som har relevant utbildning från universitet/högskola. Du kan till exempel ha examen i arkivvetenskap, systemvetenskap eller informationsvetenskap. Du har goda kunskaper på områden som är relevanta för tjänsten.

Det är meriterande om du har:


• Erfarenhet av att arbeta inom offentlig förvaltning, gärna med e-förvaltningsfrågor.
• Erfarenhet och intresse av elektronisk arkivbildning och digitalt bevarande.
• Arbetat med eller har goda kunskaper om förvaltningsgemensamma specifikationer (FGS).
• Erfarenhet av utredningsarbete och utvecklingsarbete inom områden som rör sådant som arkiv, juridik, informationsteknologi eller informationssäkerhet.
• Erfarenhet av projektledning.

Som person har du en mycket god analytisk förmåga och kan på ett vårdat, enkelt och begripligt sätt uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Du har även förmågan att:


• Arbeta strukturerat och är van att arbeta effektivt mot uppsatta mål och leveranser.
• Vara tydlig och har lätt för att sammanfatta och förmedla information som rör det aktuella området till olika målgrupper både muntligt och i skrift.
• Skapa goda relationer och nätverk både när det gäller interna och externa kontakter samt har lätt för att samarbeta.
• Du är inkluderande och har förmåga till helhetssyn, både när det gäller verksamheten och människor.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, tjänsten är tidbegränsad till och med 31 december 2023.
Tjänstgöringsgrad: Heltid
Arbetsplats: Täby

Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Ansök senast: 2022-12-15

Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Tony Szabo
010-476 72 34
Anton Johansson, ST
010-476 71 82
Maud Almström Blom, SACO
010-476 71 05
Divisionschef Eva-Marie Sahlin
010-476 87 01
Anna Forslund, ST
010-476 80 77
Sektionschef Håkan Rosén
010-476 8468
SACO-S Annika Carlsson
010-476 8424
ST-kultur Bo Danielsson
010-476 8442
Sektionschef Louise Nyberg
010-476 80 59
SACO-S Lina Marklund
010-476 80 84

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksarkivet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 november 2022
  • Ansök senast: 15 december 2022

Besöksadress

10229 Stockholm
None

Postadress

Box 125 41
Stockholm, 10229

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024