Risk Manager

Risk Manager

Arbetsbeskrivning

Beskrivning
Riskhanteringsfunktionen är en central funktion med uppgift att övervaka och analysera utvecklingen av bolagets risker samt ge stöd och råd till verksamheten, våe vd och styrelse i riskhanteringsfrågor. Riskhanteringsfunktionen är organisatorisk direkt underställd vd.
I rollen ansvarar du för riskhanteringsfunktionens arbetsuppgifter och rapporterar direkt till vd, styrelsen samt dess revisionsutskott. Du bidrar aktivt till att skapa en proaktiv och sund riskkultur inom bolaget och arbetar operativt för att vår riskkultur överensstämmer med styrelsens fastställda strategi inom området. Rollen innebär arbete inom en rad olika riskområden med så väl kvalitativa och kvantitativa uppgifter och omfattar övergripande:
Att identifiera, mäta, övervaka de risker som verksamheten är förknippad med.
Att implementera, övervaka och kontrollera internt fastställda regler avseende riskhantering och internkontroll.
Att tillsammans med verksamheten genomföra riskanalyser på processer eller i samband med verksamhetsförändringar
Att ge råd och stöd till affärsverksamheten i frågor rörande riskhantering.
Att löpande analyser och rapportera bolagets risker till VD och styrelse och dess utskott.
Att löpande analysera och övervaka bolagets kapitalkrav.
Att delta i bolagets interna risk och kapitalutvärderingsprocess (ORSA).
Att delta aktivt i bolagets kvantitativa och kvalitativa rapporteringar till Finansinspektionen.
Att utbilda verksamheten, ledning och styrelse i riskrelaterade frågor och regelverk.
Rollen innebär ett nära samarbete med försäkringsverksamheten, kapitalförvaltningen och ekonomifunktionen samt även deltagande i olika verksamhetsprojekt med syfte att stödja verksamheten i riskhanteringsfrågor
Kvalifikationer
Du har en akademisk examen och minst tre års erfarenhet av liknande arbete inom försäkring, bank, konsultfirma eller liknade finansiella institutioner. Rollen omfattar även att du lämplighetsprövas av Finansinspektionen.Du har en god pedagogisk förmåga och kan uttrycka dig väl på svenska i så väl tal som skrift.Tidigare erfarenhet av arbete med riskhantering och Solvens II regelverket är meriterande liksom erfarenhet från arbete med ledning och styrelser. Du kan också ha arbetat som controller eller internrevisor med intresse för riskfrågor.
Personliga egenskaper
Som person är du driven, leveransinriktad, affärsorienterad och kan arbeta självständigt. Då du kommer arbeta nära verksamheten är det viktigt att du är prestigelös, kommunikativ och kan anpassa ditt förhållningssätt beroende på vem du pratar med. Vi söker dig som har hög integritet, är flexibel och har en positiv inställning samt gillar att arbeta i ett högt tempo med ibland korta ledtider.
Villkor
Tjänsten är tillsvidare och heltid. Placering är på huvudkontoret i Vänersborg. Tillträde enligt överenskommelse.
Vi tillämpar löpande urval vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum som är 2020-03-31.
ANSÖK ENDAST VIA LÄNKEN NEDAN- EJ VIA KNAPPEN UPPE TILL HÖGER!
https://lfb04-jobs.sabacloud.com/Saba/Web_spf/EU2PRD0058/jobs-jobs/career/signin/LOGIN?successUrl=%2FSaba%2FWeb_spf%2FEU2PRD0058%2Fjobs-jobs%2Fcareer%2Fapplyjob%2Fjobrq000000000004060%3FreqNo%3D4060
Kontaktpersoner:
Rekryterande chef: Ola Evensson, telefon: 0521-27 33 56
HR-ansvarig rekrytering:Roger Rönnerhag, telefon: 0521 - 27 30 26
Facklig representant, FORENA: Ann-Christine Öhling: telefon: 0521-27 30 10

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsförsäkringar
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 mars 2020
  • Ansök senast: 31 mars 2020

Liknande jobb


Senior Credit Risk Analyst

Senior Credit Risk Analyst

7 november 2024

Senior Operational Risk Manager

Senior Operational Risk Manager

21 oktober 2024