Riskcontroller till Afa Försäkrings kapitalförvaltning

Riskcontroller till Afa Försäkrings kapitalförvaltning

Arbetsbeskrivning

Välkommen till ett av Sveriges friskaste företag som satsar på deras medarbetare och dess utveckling! Afa Försäkring har höga värden i sina medarbetarenkäter - hos dem trivs man. Afa Försäkring är ett annorlunda försäkringsbolag, som drivs utan vinstsyfte, med en vision att alla ska ha en trygg vardag. 9 av 10 är försäkrade via jobbet.

Kapitalförvaltningen inom Afa Försäkring förvaltar tillgångar till ett värde av cirka 220 miljarder kronor. Målet för deras kapitalförvaltning är att förvalta kapitalet på ett tryggt och ansvarsfullt sätt, så att försäkringsåtaganden alltid kan uppfyllas. Kapitalförvaltningen sker utifrån vad som är långsiktigt hållbart för såväl Afa Försäkring som för samhället och företagssektorn som helhet. Kapitalförvaltningen består av cirka 70 medarbetare och du kommer ingå i avdelningen Risk och Resultat som består av en avdelningschef och ytterligare 6 medarbetare.

På Afa Försäkring får du arbeta tillsammans med kompetenta kollegor och göra skillnad och bidra till en bättre vardag för alla - inte minst genom ditt arbete inom kapitalförvaltningen. Afa Försäkring sitter i nyrenoverade lokaler ett stenkast från T-centralen och erbjuder möjlighet att kombinera arbete på kontoret med distansarbete.

Titta gärna på filmen om hur det är att arbeta hos Afa Försäkring: Klicka här för att se filmen. (https://youtu.be/nQj5AZXWsKM)
Vad du kan förvänta dig
Arbetet som riskcontroller innebär att du medverkar i utformningen av kapitalförvaltningens interna regelverk, placeringsriktlinjer och instruktioner. Du sammanställer och implementerar dessa i verksamheten. Du säkerställer ett systematiskt processarbete på enheten och ansvarar för granskning av den löpande verksamheten innebärande kontroll och uppföljning av:


- att externa lagar, regler och föreskrifter efterföljs, främst från Finansinspektionen

- att interna regelverk som exempelvis placeringsriktlinjer och instruktioner efterföljs

- säkerställer kapitalförvaltningens operativa risker och interna linjekontroll

- besvara motparters KYC-förfrågningar

I din roll ingår även rapportering till företagets centrala funktioner för Risk och Regelefterlevnad samt deltagande i vissa av de utvecklingsaktiviteter som bedrivs inom kapitalförvaltningen.

Vad vi förväntar oss av dig
För att lyckas i rollen bör du vara en ansvarstagande, strukturerad, noggrann och analytisk person med hög integritet och god samarbetsförmåga. Du tycker om att ta egna initiativ och kan arbeta både självständigt och i grupp. Du är en person som gillar att ha ordning och reda.

Du har en akademisk utbildning, gärna i finansiell ekonomi eller juridik, samt några års erfarenhet av att ha arbetat med riskkontroll/compliance eller med revision inom finanssektorn. Du behöver vara van vid att förstå och kunna tolka myndighetskrav och regelverk. Vidare behöver du vara bra på att skriva exempelvis riktlinjer och instruktioner. Du både talar och skriver flytande svenska och engelska samt har goda kunskaper i Officepaketet. Vidare ser vi gärna att du minst har teoretisk kunskap om kapitalförvaltning men gärna praktisk.

Fakta om Afa Försäkring
Våra försäkringar är en självklar del av kollektivavtalen och det svenska trygghetssystemet. Afa Försäkring har cirka 700 medarbetare och Afa Försäkring ägs av arbetsmarknadens parter och drivs utan utdelning till ägarna.

Vi arbetar inom områderna:
Försäkra: Administrera kollektivavtalade försäkringar inom arbetslivet.
Förvalta: Förvaltning av kunskap och kapital från försäkringsverksamheten.
Förebygga: Förebyggande åtgärder och stöd till forskning för ökad hälsa i arbetslivet. Läs mer på www.afaforsakring.se. (www.afaforsakring.se)

Ansökan
I denna rekrytering har Afa Försäkring valt att samarbeta med SJR. Arbetet med urval och intervjuer sker löpande så vänta inte för länge med din ansökan. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Sebastian Ragnarsson på sebastian.ragnarsson@sjr.se.

Vi arbetar kompetensbaserat och använder oss av arbetspsykologiska tester som en del av urvalsprocessen. Allt för att säkerställa en fördomsfri och rättvis rekryteringsprocess. Tänk på att din ansökan inte ska innehålla uppgifter kring hälsa, medborgarskap, sexuell läggning eller medlemskap i fackförening. Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post.

För information om hur vi behandlar kandidaters personuppgifter se vår integritetspolicy https://sjr.se/integritetspolicy/

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas Vinnersten

Magnus Mellborg

Karin Fors
031-333 54 75
Liza Dahlin
0766-471620
Liina Fagerberg
031-750 33 91
Caroline Karlsson
031-333 54 71
Charlotte Jerleke

Magnus Mellborg
+46 766 47 16 18
Rebecca Dellborg
+46 70 471 59 02
Amanda Karlsson
031-333 54 88

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SJR
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 maj 2023
  • Ansök senast: 30 augusti 2023

Besöksadress

Kullagatan 8, Helsingborg
None

Postadress

Kullagatan 8
Helsingborg, 25220

Liknande jobb


22 november 2024

15 november 2024

Rental Administrator & Financial Analyst

Rental Administrator & Financial Analyst

14 november 2024

Investment Manager

13 november 2024