OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skellefteå befinner sig mitt i en extraordinär samhällsomvandling. Här genomsyrar entreprenörsanda och visioner vårt näringsliv, vilket utmynnat i allt från världsomspännande exportindustrier till kreativa tjänsteföretag som får utmärkelser på lokala och globala scener. För att möta utvecklingen behöver invånarantalet växa med 25 procent på bara några år. Vilket gör detta till en enormt spännande tid att jobba hos oss!
Kommunledningskontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i arbetet att utveckla Skellefteå och att leda och samordna kommunens angelägenheter. Det gör vi genom att jobba med dialog, samverkan och delaktighet. Som risksamordnare är du direkt underställd kommunens ekonomichef och tillhör avdelningen Finans och juridik. Avdelningens uppdrag är att fungera som en resurs både för kommunorganisationen och kommunens moderbolag Skellefteå Stadshus.
ARBETSUPPGIFTER
I jobbet kommer du att arbeta proaktivt och stötta Skellefteå kommuns verksamheter i att förebygga, motverka och hantera välfärdsbrott. Det handlar om ekonomisk brottslighet, kriminella nätverk, oegentligheter/korruption samt att skapa och genomföra åtgärder för att värna demokratin. Du kommer att bygga upp nätverk och strukturer som ska omfatta två huvudområden. Dels att omvärldsbevaka med andra kommuner och myndigheter för att utbyta erfarenheter inom området och etablera hållbara samverkansstrukturer. Den andra delen fokuserar på interna processer och strukturer. Exempel på interna processer som berörs är upphandling, sociala trygghetssystem, föreningsbidrag, visselblåsarärenden eller otillåten påverkan. Du involverar i tidiga skeden interna funktioner och professioner och samordnar dialoger, processer och arbetssätt. Målet är att motverka och förebygga att kommunens intäkter finansierar och möjliggör den organiserade brottsligheten eller att kommunen utgör en plattform för odemokratiska rörelser. I jobbet ingår även att jobba med analyser, underlag och lägesbilder till stöd för Skellefteå kommuns nämnder, förvaltningar och bolag.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom juridik, kriminologi, statsvetenskap, ekonomi eller annan utbildning och erfarenhet som bedöms likvärdig. Har du erfarenhet av brottsförebyggande arbete ser vi det som det som meriterande. Har du arbetat med analys-, planerings och uppföljningsarbete på en strategisk nivå är det meriterande samt om du har kunskap kring offentlig upphandling och avtal.
Du har ett strukturerat arbetssätt och kan snabbt prioritera om när det behövs. Du kan självständigt driva på ditt arbete samtidigt som goda dialoger och samarbeten är en förutsättning för att lyckas i uppdraget. Du är skicklig i ditt sätt att kommunicera och har en vilja att utveckla arbetssätt och processer i nära samarbete med andra.
På slutkandidater i rekryteringsprocessen kommer vi att genomföra djupgående bakgrundskontroller.
ÖVRIGT
Kommunledningskontoret arbetar för att utveckla hela Skellefteå med dialog, samverkan och delaktighet som verktyg.
Här ligger ansvaret för en rad övergripande frågor. Det handlar bland annat om kommunikation, personal, ekonomi, planering, samhällsutveckling och näringslivsfrågor.
Utöver det ska kommunledningskontoret vara kompetensresurs för kommundirektören, ledningsgruppen, förvaltningschefer och vd:ar för våra kommunägda bolag, så att kommunkoncernen utvecklas utifrån gemensamma visioner, mål och uppdrag.
Läs mer om Skellefteå här: http://portal.skelleftea.se/
Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.