OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Energimyndigheten befinner sig i ett förändringsskede med många nya och stora uppdrag från Regeringen. I takt med att myndigheten växer blir vår interna styrning och kontroll allt viktigare. Vi söker nu dig som vill bli myndighetens risksamordnare och vara med i utvecklingen av vår verksamhetsstyrning.
Om oss
Energimyndigheten jobbar med vår tids största utmaning – energiomställningen. Vårt arbete idag påverkar morgondagens energisystem och möjliggör en bättre framtid. Som anställd hos oss kan du ta del av förmåner som bland annat friskvård, distansarbete och flexibla arbetstider som underlättar att förena arbetsliv och privatliv. Här kan du läsa mer om hur det är att jobba hos oss på Energimyndigheten.
Arbetsuppgifter
En viktig del av din roll blir att vara myndighetens risksamordnare, där du arbetar med intern styrning och kontroll, samordnar riskanalyser utifrån olika perspektiv och utvecklar compliance och regelefterlevnad.
Du är en del av myndighetens nybildade planeringssektion, som är placerad inom Planerings- och budgetsekretariatet. Sektionen ansvarar för myndighetens verksamhetsstyrning, som verksamhetsplanering, miljö-och energiledningsarbete, uppföljning och samordning av kontakter med Regeringskansliet. Du arbetar i nära samverkan med övriga verksamhetscontrollers och en del i din roll blir även att samordna och delta i andra uppgifter inom myndighetens verksamhetsstyrning, t.ex. årsredovisning. Du har även ett nära samarbete med sekretariatets ekonomicontrollers.
Din profil
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom det område som Energimyndigheten bedömer som relevant, exempelvis statsvetenskap, samhällsvetenskap eller ekonomi. Vidare har du flerårig erfarenhet av att arbeta med verksamhetsstyrning, gärna inom offentlig sektor, och god förvaltningskunskap. Du har även erfarenhet av intern styrning och kontroll samt att samordna komplexa uppdrag.
Vi ser gärna att du även har erfarenhet av arbete med resultatredovisning som till exempel årsredovisning. Du har även mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift samt goda kunskaper i Officepaketet.
Personliga egenskaper
För att passa och trivas i denna roll tror vi att du är noggrann och strukturerad, med god förmåga att se till helheten utan att tappa fokus på detaljerna samt kan resonera utifrån olika perspektiv. Du är kommunikativ, självgående och tar ansvar för ditt arbete samtidigt som du trivs och arbetar bra tillsammans med andra.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänsten är placerad vid huvudkontoret i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna. Vi erbjuder en flexibel och modern arbetsplats som verkar för balans mellan arbetsliv och privatliv, bland annat genom att erbjuda distansarbete. Tjänster inom Energimyndigheten kan komma att placeras i säkerhetsklass.
Varaktighet/Arbetstid
Tillsvidareanställning, heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Tillträde enligt överenskommelse.
Kontaktpersoner
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta sektionschef Ellen Åhlander på ellen.ahlander@energimyndigheten.se. Tfn 016-542 06 12 För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringskonsult Jeanette van der Hagen på jeanette.vanderhagen@jeffersonwells.se
Fackliga kontaktpersoner
Petra Lindblom Haddad ST, Tfn. 016-542 06 56, Mikaela Sahlin SACO-S Tfn. 016-544 20 97
Välkommen med din ansökan senast 2024-06-24 Om du ansöker du på annat sätt än via vårt webbformulär, uppge diarienummer: 2024-006244.