OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
VI ERBJUDER DIG
Vill du vara med och bidra till utvecklingen av RIX-systemet som banker och finansiella institut använder för att avveckla betalningar i svenska kronor? Välkommen att söka denna tjänst med fokus på risk och kontinuitet.
DET HÄR GÖR DU HOS OSS
Du kommer att arbeta med att koordinera och driva verksamhetens arbete inom området operativa risker och kontinuitet. Eftersom RIX är ett system som har avgörande betydelse för den svenska betalningsinfrastrukturen är RIX-systemets tillgänglighet mycket viktig. I rollen ingår att ansvara för koordinering och genomförande av enhetens riskanalyser, ansvara för att kontinuitetsplanen utvecklas och uppdateras efter verksamhetens behov samt att planera och koordinera interna och externa övningar. I rollen ingår även att hålla utbildningar samt att delta i olika forum, internt såväl som externt. I tjänsten ingår också schemalagd krisberedskap till viss del utanför ordinarie arbetstid, för detta utgår särskild ersättning. Du kommer även vara involverad i olika projekt och utredningar inom banken. Utmaningar framåt är att tillsammans med kollegorna på enheten säkerställa att RIX-systemet anpassas efter nya krav från verksamhet och omvärld.
DITT TEAM
Du ingår i ett team som består av analytiker, verksamhetsutvecklare och kundansvariga. Du har flera interna kontaktytor, bland annat inom riskenheten och enheten för beredskap och samverkan samt avdelningen för finansiell stabilitet. Du har också flera externa kontaktytor som exempelvis deltagarna i RIX och andra myndigheter. RIX-enheten ingår i avdelningen för betalningar. Avdelningens uppdrag är att tillhandahålla ett betalningssystem för avveckling av stora betalningar i Sverige, samordna krisberedskapen inom det centrala betalningssystemet samt att försörja landet med kontanter.
MER OM DIG
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning. Du ska ha minst ett par års erfarenhet av arbete med operativa risker och kontinuitetsarbete. Du ska också ha goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Det är meriterande med erfarenhet av arbete med totalförsvarsplanering, säkerhetsskydd, IT-säkerhetsfrågor gärna inom finansiell infrastruktur, bank eller finansiell sektor. Även kunskaper om RIX-systemet eller annat samhällskritiskt system är meriterande.
Du har som person god förmåga att planera, prioritera och organisera ditt arbete. Vidare känner du dig bekväm med att hålla i workshops och utbildningar. Du har även förmåga att tempoväxla mellan ordinarie långsiktiga arbetsuppgifter till hantering av oförutsedda händelser. Du är lösningsorienterad och samarbetar väl även under tidspress.
MER OM TJÄNSTEN
Tjänsten är en tillsvidareanställning, med tillträde omgående eller enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll och särskild personutredning kommer att göras på slutkandidaten. I vissa fall ställs krav på svenskt medborgarskap och säkerhetsprövningssamtal för säkerhetsklassade tjänster.
ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling.
Huvudkontoret är beläget på Brunkebergstorg mitt i centrala Stockholm. Som anställd på Riksbanken tar du del av bra förmåner som bland annat generösa semestervillkor, möjlighet till ledarledda träningspass och gym, subventionerad lunch i personalmatsalen, friskvårdsbidrag och subventionerad massage. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här. Följ oss även på linkedin, facebook och twitter för att se våra senaste uppdateringar.
INTRESSERAD?
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev inklusive relevanta betyg senast den 13 april. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor.
Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att du lämnar in examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning och vi kontrollerar att dessa stämmer. Du kan välja att ladda upp relevanta dokument redan vid ansökningstillfället eller så inlämnar du dessa längre fram i processen om det blir aktuellt. Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!
Vi återkopplar till dig via mail och ber dig att noga se över både inkorg och skräppost så du inte missar något. Du får också gärna kontakta oss med vändande mail om du upptäcker att utskicken inte hamnar rätt.
Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.