OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Den grundläggande utgångspunkten för din yrkesroll är vår gemensamma statliga värdegrund som bygger på demokratiska principer. Som statsanställd arbetar du dessutom på medborgarnas uppdrag.
Vi söker nu en ekonom till Verksamhetsstödsenheten vid vårt kontor i Örebro men beroende på sökandes kompetens kan placering vid något av våra andra kontor komma ifråga. På kontoret finns olika delar av vår verksamhet representerad.
Verksamhetsstödsenheten inrättades 1 januari 2019 som ett led i ett myndighetsövergripande förändringsarbete och omfattar för närvarande cirka 20 medarbetare. Vi är just nu på en förändringsresa där enheten gör vissa förändringar i organisationen. Våra ekonomer kommer att ingå i en helhet kring ekonomi- och verksamhetsstyrning.
Verksamhetsstödsenheten tillhör verksamhetsområde Specialpedagogiskt stöd. Vi ger stöd till verksamhetsområdets chefer så att de kan fokusera på ledarskapet och till våra medarbetare så att de kan fokusera på våra målgruppers behov. Vår verksamhet och våra medarbetare är utspridda på många orter och därför sker arbetet och stödet i huvudsak digitalt. Vi ger bland annat stöd inom områdena ekonomi- och verksamhetsstyrning, ekonomiadministration, personaladministration, bidragshantering samt inköp och upphandling.
Då myndigheten finns inom stora delar av landet använder vi Teams, Skype och Zoom för arbete och möten på distans. Resor i tjänsten kan förekomma.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som ekonom är huvuduppgiften att vara ett kvalificerat ekonomistöd till verksamhetsområdets avdelningar och enheter. Det innebär bland annat arbete med budget, uppföljning, prognos, analys och ekonomiska utredningar.
Hos oss kommer du att få sätta dig in i olika typer av verksamheter och ditt uppdrag kommer att innebära regelbunden kontakt med chefer inom verksamhetsområdet. Eftersom vi är i ett förändringsarbete kan arbetsuppgifter förändras utifrån verksamhetens behov och även andra administrativa arbetsuppgifter kan förekomma. Här blir nyckel till framgång din förmåga att bygga relationer och nätverk samt din förmåga att både utmana och stödja våra chefer beroende på situation och med utgångspunkt i verksamhetens mål.
Befattningen ingår i en gruppering bland andra ekonomer, controller, ekonomiadministratör med flera funktioner.
Din närmsta chef blir enhetschefen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Relevant universitets- eller högskoleutbildning med ekonomisk inriktning
• Minst fem års dokumenterad erfarenhet av självständigt och kvalificerat ekonomiarbete
• Minst två års erfarenhet av att tidigare har arbetat med ekonomi inom offentligt styrd verksamhet.
Det är meriterande om du har:
• Kunskap och, eller erfarenhet av att arbeta med våra målgrupper
• Erfarenhet av att arbeta i statligt styrd organisation
• Erfarenhet av att arbeta som chefsstöd
• Goda kunskaper i Office-paketet
Vi söker dig som:
• Kan arbeta både självständigt och i grupp
• Har ett konsultativt arbetssätt
• Problemlösande och kreativ
• Har god kommunikativ förmåga
• Är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Provanställning sex månader tillämpas. Utdrag ur belastningsregistret kommer att krävas.
I denna rekrytering samarbetar vi med Experis och undanber oss kontakter med övriga rekryteringsaktörer.
Kontaktpersoner
Om du har frågor kring tjänsten eller processen ta gärna kontakt med vår rekryteringskonsult Tom Jakobsen på 070-270 27 67 eller tom.jakobsen@se.experis.com.
Välkommen med din ansökan via vår hemsida snarast och senast den 12 februari.
Fackliga företrädare är:
Jens Vendel, OFR/S, telefon: 010-473 51 22
Mari Garnwall, Saco-s, telefon: 010-473 51 27