OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Beskrivning
Rymdstyrelsen söker en informationshanterare som kan arbeta både operativt och strategiskt med informationshantering samt vill vara med att digitalt utveckla vår verksamhet.
Arbetsuppgifter
I rollen som informationshanterare har du det övergripande ansvaret för diarieföring, arkiv och annan hantering av inkommande och utgående handlingar. Du leder arbetet med att samla in, organisera och lagra information så att den kan användas på ett ändamålsenligt och kontrollerat sätt. Du förväntas göra bedömningar och prioriteringar av information. Du arbetar med hela myndighetens ärenden och gör kvalitetsgranskningar. I ansvaret ingår också att informera, utbilda och stödja i informationshanteringen på myndigheten.
Förutom diarium och arkiv kommer du också att leda implementeringen av myndighetens dokumenthanteringsplan samt övergången till dokumenthantering i Sharepoint.
Myndigheten kommer att utveckla ett intranät under närmsta tiden, ett arbete som du kommer att vara delaktig i.
Generellt har du en viktig roll för att vidareutveckla myndighetens förvaltningskultur.
Tjänsten är organisatoriskt placerad vid myndighetens verksamhetsstöd med cirka tio anställda som har kompetens inom arkiv och registratur, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet, it och HR. Du rapporterar till stabschefen.
Kvalifikationer
Du har:
- minst gymnasieexamen
- erfarenhet av att arbeta som registrator, dokumentstrateg, arkivarie eller liknande i offentlig verksamhet
- kunskap om offentlighet och sekretess, samt de lagar och förordningar som styr informationshantering i offentlig verksamhet
- god kompetens i digitala arbetssätt
- god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift
- svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du har:
- erfarenhet av driva utvecklings- och förändringsarbete inom registratur och arkiv
- erfarenhet av arbete i en mindre organisation
- relevant högskoleutbildning
- genomförda utbildningar eller fortbildningar i diarium, informations- och/eller arkivhantering
- erfarenhet av att utveckla digitala arbetssätt
- erfarenhet av diarieföring i ärende- och dokumenthanteringssystemet Platina
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är självgående, tar ansvar för din uppgift och driver processer framåt. Du tar initiativ när du identifierar att något behöver åtgärdas och du arbetar strukturerat med hög kvalitetsstandard. Som person är du smidig och genom din kommunikativa förmåga, bidrar du till framgångsrik dialog och gott samarbete.
Vi ser gärna att du har kunskap om eller intresse för vår verksamhet inom rymdfrågor.
Villkor
Anställningen är tillsvidare och på heltid med tillträde snarast möjligt. Sex månaders
provanställning kommer att tillämpas. Tjänsten är placerad i Solna.
Kontakta oss
Sofia Johansson, stabschef, tel: 08-409 077 94
Vilgot Claesson, Saco-S, tel: 08-409 077 75
ST-medlemmar representeras hos oss för närvarande centralt av Fackförbundet, tel: 0771-55 54 44
Ansökan
Välkommen med din ansökan innehållande ett personligt brev och CV senast 2024-04-01 Beskriv på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Tjänsten kräver svenskt medborgarskap. Du söker tjänsten genom vårt rekryteringsstöd. Märk din ansökan med ärendenummer 2024-00089.