OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du van att verka i komplexa miljöer? Drivs du av att se till långsiktiga och personliga relationer med leverantörer? Saab AB, Aeronautics – BU Aviation Services utökar just nu med flera strategiska inköpare inom området Eftermarknad med placering i Linköping.
Om företaget
Sourcing and Supply äger upphandlings- och relationsansvaret med leverantörerna för alla produkter, system och eftermarknadslösningar inom Saabs produkter inom flyg. Våra projekt löper över flera år. Därefter kommer en ännu större utmaning, dvs att säkra systemens långsiktiga support och lönsamma affärer för både leverantörer och Saab. Saabs eftermarknadstjänster är världsbäst och nyckeln till vår förmåga att säkra nya affärer och garantera livscykeln av produkter så som GloblEye, Saab2000 AEW&C med flera.
Inom Sourcing och Supply ryms också funktioner dedikerade till Projektupphandling, Strategiskt Inköp mot Eftermarknad, Supply Chain Inköp samt Leverantörskvalitet.
Vi behöver nu stärka upp vår organisation med flera strategiska inköpare inom Eftermarknad bland annat.
Dina arbetsuppgifter
Som strategisk inköpare hos oss kommer du vara en del av eftermarknadsaffärerna och vara kommersiellt ansvarig för ett antal leverantörer och upphandlingar för affärsenhetens räkning. Du kommer upprätthålla leverantörsrelationer och utveckla affärsrelationerna med våra leverantörer.
Du äger relationen med många av de största leverantörerna i flygbranschen. Du leder fram interna inköpsteamen till de mest optimala besluten för att hålla våra åtaganden mot kund kring underhåll, drift och uppgradering av Saab340, Saab2000, Global6000, svenska försvarets helikopterverksamhet med flera.
I din roll tar du fram strategier och aktionsplaner för respektive leverantör i samarbete med teknikansvariga, projektledning och affärsansvariga. Du förhandlar uppgraderingar, förhandlar eller omförhandlar avtal samt tar fram nya avtal med alternativa aktörer inom flygunderhåll eller tillverkning av reservdelar vid behov.
Några av dina huvuduppgifter är;
- Utveckla befintliga affärer med leverantörer för att hitta optimal leveransförmåga
- Ansvara för förhandlingar
- Göra kostnadsanalyser
- Teckna, vidareutveckla samt förvalta leverantörsavtal
Rollen präglas av stort eget ansvar, många kontaktytor både internt och externt. Du kommer ha direktkontakt med delar av Saabs företagsledning, försäljningsorganisation och designansvariga, vilket skapar korta beslutsvägar och en stor känsla av delaktighet. Vår inköpsfunktion är i en stark tillväxtfas och vi utvecklar vårt arbetssätt konstant mot att möta en eftermarknad som kräver en tillförlitlig och kostnadsmedveten support. Du kan även bidra till utvecklingen av våra verktyg och arbetssätt.
Tjänsten innefattar internationellt resande.
Din profil
Vi ser gärna att du har en akademisk examen med inriktning juridik, ekonomi, logistik eller inköp, alternativt en yrkesutbildning med kommersiell inriktning kombinerat med arbetslivserfarenhet inom strategiskt inköp. Du ska ha deltagit i eller ansvarat för förhandling och kontraktsskrivning samt ha erfarenhet av att arbeta i en internationell miljö.
Du är en serviceinriktad och drivande person med gott omdöme som tycker om att arbeta såväl självständigt som i team. Du kan analysera, planera och strukturera ditt arbete. Det krävs att du är resultatinriktad, uthållig och klarar av att arbeta med flera uppgifter samtidigt samt ta ansvar för en större helhet. Rollen som strategisk inköpare ställer krav på självständighet och integritet men det krävs också en vilja att hjälpa andra och leverera lösningar som leder till resultat.
Du behärskar obehindrat svenska och engelska i tal och skrift. Det är meriterande om du pratar ytterligare något europeiskt språk. B-körkort är ett krav.
Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.
Ansökningsförfarande
I denna rekrytering samarbetar vi med Skill Rekrytering & Bemanning AB. Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Susanne Öman, susanne.oman@skill.se alt 013-32 94 08
Urval sker löpande så tjänsterna kan komma att tillsättas innan sista datum.
Välkommen med din ansökan!
Om oss
Skill är ett modernt kompetensföretag med ett brett tjänsteutbud inom rekrytering, bemanning, hr-tjänster och kompetensutveckling. Vi har en stark kundbas i teknik- och industriföretag samt inom IT och tech.
Rätt människor, på rätt plats, kan förändra allt – och när människor växer, växer företag.
People change – everything.