Säkerhets- och beredskapssamordnare

Säkerhets- och beredskapssamordnare

Arbetsbeskrivning

Endast 30 minuter med tåg från Örebro finns Lindesberg!

Lindesbergs kommun den lagom stora kommunen där du får möjligheten att jobba brett. Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Hos oss får du närhet till både politik och andra tjänstepersoner, något som gynnar möjligheterna till samarbete.

Som anställd får du friskvårdsbidrag eller motionstimme. Du har möjlighet att leasa förmåncykel och kan semesterväxla för att få fler semesterdagar. Självklart har du även flexibel arbetstid och möjlighet att arbeta på distans några dagar i veckan.

Kanslienheten är en central stödfunktion som arbetar med att ge stöd och service till medarbetare, chefer, medborgare och förtroendevalda. Till vår enhet söker vi nu två säkerhets- och beredskapssamordnare som vill forma kommunens arbete med kris- och säkerhetsfrågor.

Nu skapar ett helt nytt team som ska stötta kommunens verksamheter - ni blir två nybyggare! Vi söker två personer för att ge extra skjuts i kris- och säkerhetsarbetet men också för att minska sårbarheten.

ARBETSUPPGIFTER
Ditt huvuduppdrag är att planera, samordna och praktiskt arbeta med kris- och säkerhetsfrågor inom kommunen. Arbetet kommer att fördelas mellan de två säkerhets- och beredskapssamordnare utifrån erfarenhet, kunskap och intresse. Arbetet fördelas till en början av närmsta chef.

Exempel på arbetsuppgifter:

Planering och praktiskt arbete med
• Risk- och sårbarhetsanalyser
• Säkerhetsincidenter
• Brottsförebyggande arbete
• Krisledningsarbete
• Krisberedskapsarbete och civilt försvar
• Totalförsvarsarbete

Som säkerhets- och beredskapssamordnare i Lindesbergs kommun har du ett brett arbetsområde och ansvarar för att aktivt utveckla och underhålla kommunens systematiska säkerhets- och brottsförebyggande arbete. Du kommer bland annat samordna kommunens brottförebygganderåd och vara en del av kommunens centrala krisledningsstab.

Du rapporterar till chef för kanslienheten där fler av kommunens övriga stödfunktioner är placerade.

KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk examen med inriktning mot risk- och krishantering, kriminologi eller relevant arbetserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du behöver också ha körkort och god förmåga att uttrycka sig väl på svenska i tal och skrift.

Du har en god förmåga att strukturera, planera och prioritera samt göra avvägningar utifrån vad som behöver göras. Du kan snabbt ställa om och är flexibel. Du har förmågan att analysera, värdera och sammanfatta information som sedan kommuniceras effektivt och tydligt. Dessa egenskaper är viktiga för att kunna bearbeta all information som inkommer och för att kunna ställa om från dag till dag utifrån säkerhets- och beredskapsincidenter.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap och en godkänd registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan tillträde kan ske.

ÖVRIGT
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.

Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 1 900 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lindesbergs kommun, Kanslienheten
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 oktober 2022
  • Ansök senast: 30 oktober 2022

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024