OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Åtvidabergs kommun ligger mitt emellan kust och storstad med goda kommunikationer och pendlingsmöjligheter. Här får du tillgång till vacker natur och ett rikt friluftsliv.
Inom kommunen arbetar runt 900 engagerade medarbetare tillsammans för att medborgarna ska få bästa möjliga service. Varje medarbetare är en viktig del i kommunens arbete som präglas av framåtanda och mod att prova nya, hållbara lösningar. Vi lär av varandra och tar tillvara på kompetenser inom organisationen. I Åtvidabergs kommun får du möjlighet att utvecklas och växa i din yrkesroll.
Kommunledningsförvaltningens stab har till uppgift att ge service till kommunens politiker, förvaltningar och allmänheten. Staben ansvarar bland annat för kommunens gemensamma nämndadministration, säkerhet och krisberedskap, kommunikation, kommunens kontaktcenter och genomförandet av de allmänna valen. Nu söker vi en vikarierande säkerhets- och beredskapssamordnare till staben.
Säkerhets- och beredskapssamordnaren ingår i stabens team för säkerhet och krisberedskap, och tillsammans med stabschef, kommunikationsstrateg och kommunsekreterare driva kommunens säkerhets- och beredskapsarbete med målet att kommunens verksamheter ska fungera tryggt och robust även vid oväntade påfrestningar. I den rollen kommer du att skriva, utveckla, förankra och följa upp styrande dokument samt engagerat driva ett utvecklingsarbete i krisberedskapsfrågorna i kommunen. Du kommer ansvara för genomförandet av utbildningar och övningar för att öka krisledningsförmågan i våra verksamheter.
Arbetsuppgifterna innehåller även att planera, genomföra, stötta och följa upp våra verksamheters arbete med risk- och sårbarhetsanalyser samt att analysera och planera för att säkerställa upprätthållandet av samhällsviktig verksamhet under en händelse. I arbetet ingår även att följa upp att dessa kontinuitetsplaner genomförs. Du kommer ansvara för kompetenshöjande insatser gällande totalförsvar samt arbetet med krigsorganisation och krigsplacering av personal som en del av arbetet med civilt försvar.
I uppdraget ingår även att representera kommunen i regionala samverkansforum och arbetsgrupper för länets krisberedskap samt att samverka med andra aktörer inom länet och regionen, samt privata aktörer inom det geografiska områdesansvaret.
Då krisberedskapsarbetet är integrerat med kommunens övriga säkerhetsarbete kommer du i viss mån även att utföra andra arbetsuppgifter inom säkerhetsområdet. Beroende på din kompetensprofil så finns det möjlighet att vidga arbetsuppgifterna inom informationssäkerhet, GDPR, försäkringar och brandskydd med mera.
Din profil
Du har en högskoleexamen, gärna med inriktning krisberedskap, riskhantering och samhällsskydd. Men du kan även vara brandingenjör, studerat vid polishögskolan eller ha annan relevant högskoleutbildning. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska samt är en van skribent. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet samt har erfarenhet av att arbeta med säkerhetsskyddsanalyser, informationssäkerhet och/eller dataskydd (GDPR).
Vi ser att du är en person som tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Du tar ansvar för din uppgift och driver dina processer vidare. Du har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och för människors olika förutsättningar. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor. Du kommer ofta med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Du förstår komplicerade språkliga underlag, både talade och skrivna samt producerar egna dokument av hög kvalitet.
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och för att bli aktuell för tjänsten som säkerhet- och beredskapssamordnare behöver du ha svenskt medborgarskap. Tjänsten kommer tillsättas efter godkänd säkerhetsprövning.
Om anställningen
Anställningen är ett vikariat på heltid till den 31 oktober med 2021 med möjlighet till förlängning. Tillträde enligt överenskommelse.
Om ansökan
Sista ansökningsdag är 31 augusti. Varmt välkommen med din ansökan.
I Åtvidabergs kommun eftersträvar vi jämställdhet varför vi gärna ser en personalsammansättning som även speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar sökande som bidrar till detta.
Vi sköter hela rekryteringsprocessen själva och önskar därför denna gång inte några ytterligare erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ulla Salmela-Trosell, Områdeschef IFO
0120-83 128
Angelica Bäck, Kontaktperson SSR
0120-83100 (vxl)
Robert Bredberg, Barn- och utbildningschef
070-2117317
Karin Almkvist, Vårdförbundet
0702-48 26 53
Ida Bergström, Enhetschef
070-224 19 68
Therese Nyman, LSR
070-221 79 27
Linda Ljungqvist, förvaltningschef vård- och omsorg
0120-83201
Maria Björk, Vision
0738-30 12 46
Eva Sagmar, Kommunal
0120-146 79
Sandra Norrman, Vårdförbundet
0120-832 47