OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kristinehamns kommun har cirka 24.000 invånare och ligger vid Vänerns strand i Värmland. Här finns ett gott företagsklimat, ett rikt kultur- och fritidsliv samt tillgång till vacker skärgård och natur.
Kommunledningsförvaltningen är kommunstyrelsens förvaltning. Vi har den övergripande uppgiften att stödja kommunstyrelsen samt att verkställa och följa upp dess beslut. Förvaltningen består av kansliavdelning, ekonomiavdelning, personalavdelning, IT-avdelning och planeringsavdelning. Tillsammans ska vi leda och samordna kommunens arbete.
Vi söker en säkerhets- och informationssäkerhetssamordnare som får stora möjligheter att vara med och påverka, utveckla och forma morgondagens säkerhetsarbete i kommunen.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och utveckla säkerhetsarbetet i Kristinehamns kommun?
Du kommer att ha en strategisk roll med ansvar för kommunens övergripande säkerhets- och krisberedskapsarbete samt för kommunens informationssäkerhetsarbete. Du har en nära samverkan med kommunens olika förvaltningar och de verksamheter som arbetar med trygghets- och säkerhetsfrågor. Informationssäkerhet innebär att du verkar för att information i alla dess former finns tillgängliga när det behövs, att den är korrekt, att obehöriga inte kan få tillgång den och att händelser i informationsbehandling kan spåras.
I ditt uppdrag ingår bland annat att:
- Analysera och planera för extraordinära händelser, uppdatera styrande dokument samt utbilda, öva och utvärdera krisorganisationen
- Svara för kommunens inre säkerhetsarbete och verka för ett stärkt och utvecklat säkerhetsmedvetande i kommunens verksamheter
- Strategiskt stöd och samordnare avseende informationssäkerhet för kommunens samtliga verksamheter. Rollen innebär att du ska utveckla och leda kommunens säkerhetsarbete och höja informationssäkerhetsmedvetandet inom kommunen.
- Säkerställa att informationssäkerheten inom kommunen följer och uppfyller gällande lagar och förordningar
- Delta i IT-rådet/e-rådet som expert inom området informationssäkerhet
Tjänsten som säkerhets- och informationssäkerhetssamordnare innebär många kontakter med medarbetare, myndigheter och organisationer både internt och externt.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom säkerhet/informationssäkerhet, risk- och krishantering eller annan akademisk utbildning som vi bedömer relevant.
Som person är du självständig och strukturerad och levererar på utsatt tid. Du är också en god kommunikatör och kan uttrycka dig tydligt och pedagogiskt i tal och skrift. Du har förmåga att driva frågor både självständigt och i samverkan med andra.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och din sociala förmåga. Du bör ha god kännedom om hur en politisk organisation fungerar.
B-körkort krävs
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Kristinehamn kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lönechef Lotta Rolfsson
0550-869 61
Vision Inger Svensson
0550-869 63
IT-chef Stellan Sjögren
0550-880 20
SACO Hans Hjelm
0550-880 25
Chef informationsenheten Lars Ahlqvist
0550-88003
DIK Torunn Öberg
0550-88171
Ekonomichef Morgan Persson
0550-880 24
Kanslichef Peter Eskebrink
0550-858 36
Personalchef Niclas Friman
0550-880 50
Vision Inger Svensson
0550-880 55