OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi på Inköp och upphandling har som målsättning att vara Sveriges bästa offentliga inköpsorganisation. Hos oss finns specialister inom upphandling, inköpsstrategi, hållbarhet, juridik och kommunikation. I våra centralt placerade lokaler arbetar cirka 80 drivna kollegor som tillsammans varje dag gör skillnad för dem som bor, lever och arbetar i Göteborg.
Vårt uppdrag är att leda, driva och utveckla Göteborgs Stads inköpsverksamhet och vägleda stadens medarbetare i deras inköpsuppdrag. Förvaltningen är stadens inköpscentral och tillhandahåller ramavtal för varor och tjänster av gemensamt intresse för stadens förvaltningar och bolag. Vi är en av Sveriges största offentliga inköpsorganisation och med vår samlade kraft är vi med och formar morgondagens hållbara samhälle.
ARBETSUPPGIFTER
Förvaltningen för Inköp och upphandling behöver nu förstärka med en säkerhetsansvarig med inriktning mot försörjning- och säkerhetsrisker inom inköp. Du tillhör avdelningen för Verksamhetsstöd som är en av förvaltningens fem avdelningar.
Tjänsten kommer vila på två delar
• Att vara förvaltningens säkerhets- och beredskapsansvarig. I det uppdraget ingår att bygga upp förvaltningens arbete i beredskaps- och säkerhetsfrågor, vara sakkunnig och vara förvaltningens representant i stadens olika forum. Här är fokus främst internt i förvaltningen. Du kommer även att ha en aktiv roll vid särskilda händelser och kris. Bedömningen är att detta är den mindre delen av tjänsten.
• Att vara ansvarig för arbetet med försörjning och säkerhetsrisker utifrån ett inköpsperspektiv. Detta uppdrag riktar sig såväl internt i förvaltningen som ut mot hela staden och syftar till att skapa en brygga mellan säkerhets- och beredskapsfrågorna och inköpsfrågorna. På förvaltningen kopplas detta samman med förvaltningens ramavtal såväl som med det inköpsstrategiska arbetet. Denna del utgör den större delen av tjänsten.
I båda uppdragen handlar det om att bygga upp strukturer och processer för arbetet, att höja kunskap och förståelsen för frågorna och att vägleda och kvalitetssäkra förvaltningens arbete inom säkerhet, beredskap och försörjningsrisker.
KVALIFIKATIONER
För att lyckas i ditt uppdrag är du en person som verkar genom relationer och gott samarbete. Du har vana att utveckla och driva processer och rutiner och skapar de kontaktytor vi behöver mot andra förvaltningar i staden.
Du har en hög kompetens i att kommunicera, lyssna in och skapa förståelse och med stor personlig trygghet kan du förmedla dina kunskaper och förklara dina ställningstaganden.
Du har en god analytisk förmåga, vilket innebär att du prioriterar relevant information, analyserar kärnan i ett problem och föreslår och ger råd kring dess lösning.
Vi tror att du har din kunskapsbas och din erfarenhet inom antingen inköpsområdet eller säkerhetsområdet men att du tillgodogjort dig kunskap och har ett intresse inom båda dessa fält. Du omvärldsbevakar och följer utvecklingen inom området.
Du har högskoleutbildning eller annan utbildning som är relevant för området. Du har flerårig yrkeserfarenhet, det kan vara i roller såsom upphandlare, upphandlingsstrateg, säkerhetsanstrateg, säkerhetsansvarig eller liknande. Vi tror också att du har erfarenhet från politiskt styrda organisationer.
Vad kan vi erbjuda dig?
• Utvecklande och utmanande roll med stor möjlighet att göra skillnad, där du själv har en stor del i att forma uppdraget själv.
• En arbetsplats mitt i stan, fylld med olika kompetenser. Med allt från hållbarhetsspecialister, upphandlingsjurister, upphandlare och avtalcontrollers, inköpsanalytiker med flera.
• En förvaltning som vill framåt, utvecklas och skapa en hållbar stad.
• Erfarenhetsutbyte i det dagliga arbetet och långsiktig kompetensutveckling.