Säkerhetschef

Säkerhetschef

Arbetsbeskrivning

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

Säkerhetsenheten är en enhet inom avdelning Kansli och säkerhet som organiseras inom kommunstyrelsens ansvar som en av fyra avdelningar tillsammans med HR, Ekonomi och Strategi och uppföljning. Avdelningen består av drygt 20 medarbetare och säkerhetsenheten är totalt fyra personer som tillsammans arbetar med styrning, samordning, stöd och uppföljning av de processer som rör trygghet, brottsförebyggande, säkerhet, krishantering, civilt försvar och systematiskt brandskyddsarbete .

ARBETSUPPGIFTER
Säkerhetschefen är tillika säkerhetsskyddschef och i den rollen direkt underställd kommunchef. Uppdraget består i att utveckla kommunens övergripande arbete med säkerhet, brandsäkerhet, civilt försvar, trygghet och förebyggande arbete. Det innebär stöd till kommunens samtliga verksamheter både strategiskt, taktiskt och operativt. I händelse av en större kris är säkerhetschefen en självklar ledare inom krisledning.
Säkerhetschefen ansvarar för verksamhetens genomförande och utveckling, ekonomi och personal

KVALIFIKATIONER
Vi ser att du som söker har relevant högskoleexamen, eller annan utbildning som bedöms som likvärdig. Du har mycket god kunskap och erfarenhet av säkerhets- och beredskapsfrågor inom offentlig sektor på strategisk nivå. Rollen kräver även att du har en bred och flerårig erfarenhet från ledning av krisberedskaps- och säkerhetsarbete i stora organisationer. Du behöver har erfarenhet av chefsansvar i form av verksamhet, ekonomi och personal.

Du har god kunskap om och erfarenhet av arbete med risk- och sårbarhetsanalyser samt att utifrån resultatet planera, genomföra och följa upp lämpliga åtgärder.

Som person är du stabil, initiativtagande och tydlig med strategisk överblick. Du är strukturerad och arbetar effektivt och ändamålsenligt mot fastställda tidsplaner. Vidare är du analytisk med förmåga att utvärdera problem med stor komplexitet. Du är en god skribent med erfarenhet av att utforma styrdokument, handlingsplaner, rapporter och utvärderingar.

I och med att du ska leda utbildningar och övningar är din kommunikativa samt pedagogiska förmåga god. Vi förutsätter att du har lätt för att samarbeta med andra samt för att föra en god dialog med förvaltningsledning, kommunala bolag, civilsamhället, andra myndigheter samt externa parter. Som ledare har du förmågan att skapa motivation, engagemang och delaktighet. Du är duktig på att tydliggöra övergripande mål och förväntningar kring ditt och verksamhetens uppdrag. Ditt sätt att möta människor med värme, energi och respekt skapar entusiasm och arbetsglädje som får andra att anstränga sig mer.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ellinor Seth
0704-320755
Fackliga representanter nås via växeln
0303-33 00 00
Daniel Gillésen, enhetschef Räddningsavdelningen
0303-33 47 05
Lennart Nilsson, BRF
0708-67 33 86
Lennart Skaven, Kommunal
0709-90 68 42
Magnus Billborg, enhetschef
0303-37 11 63
Anna Flood, HR-chef
0303-33 07 07, 0704-32 07 07
Björn Järbur, kommunchef
0303-33 02 64, 0704-32 02 64
Fackliga representanter nås via kommunens växel
0303-33 00 00
Rektor Himlaskolan Sigvard Arenäs
0303-330345

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ale kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 september 2022
  • Ansök senast: 25 september 2022

Besöksadress

44980 Alafors
None

Postadress

Ledetvägen 6
Alafors, 44980

Liknande jobb


17 oktober 2024

Health & Safety Manager

Health & Safety Manager

17 oktober 2024

14 oktober 2024