OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba i en kommun i framkant, i en roll med många kontaktytor och ett stort eget ansvar? Läs i så fall mer och sök tjänsten för att bli vår nya säkerhetschef med samordningsansvar i Solna stad!
Om tjänsten
Som säkerhetschef har du ett övergripande ansvar för stadens säkerhetsarbete, krisberedskap, civilt försvar och försäkringsskydd. Det innefattar budget- och verksamhetsansvar för det centrala säkerhetsarbetet. Säkerhetschefen är föredragande i kommunstyrelsen i säkerhetsfrågor och placerad tillsammans med övriga stabsfunktioner så som trygghetssamordnare och informationssäkerhetsansvarig inom stadsledningsförvaltningen.
Din roll är att samordna och driva utvecklingen av stadens kris-, beredskaps- och säkerhetsarbete och att ge stöd till stadens förvaltningar i deras förebyggande säkerhetsarbete. På övergripande nivå tar du fram planer och riktlinjer samt utvecklar metoder för att stärka det långsiktiga kris- och säkerhetsarbetet. Arbetet innebär nätverksbyggande både internt i staden och externt mot myndigheter och andra verksamma aktörer i staden.
Du är, som innehavare av stadens centrala roll i krisledningsarbetet, stadens förstahandskontakt i kris-, beredskaps- och säkerhetsfrågor och ansvarar för samordningen och sambandet med den regionala samordningsfunktionen på länsstyrelsen. Detta innebär att du behöver vara ständigt nåbar för bevakning/hantering av oförutsedda händelser. Vid särskilda händelser förutsätts Du även genomföra operativa uppgifter.
I rollen som säkerhetschef kommer du ha till uppgift att samordna utredningar och projekt med anknytning till säkerhetsområdet. Du kommer även att samordna stadens interna risk- och sårbarhetsarbete och vara stadens kontaktperson mot Stockholmsregionens Försäkring (SRF), som är stadens försäkringsbolag.
Som säkerhetschef är du ansvarig för beredskapsplaneringen för stadens roll vid höjd beredskap eller krig.
Vem är du?
Vi söker dig som har relevant högskole-/universitetsutbildning, gärna med inriktning mot säkerhet/samhällsskydd. En högskole-/universitetsutbildning kan även vara kompletterad med säkerhetschefsutbildning eller motsvarande.
Vidare måste du ha förståelse för hur en politiskt styrd organisation fungerar, och det är ett starkt önskemål att du har erfarenhet från arbete i en kommun. Du måste även ha erfarenhet av att ha genomfört risk- och sårbarhetsanalyser, då det utgör en viktig del av rollens samordningsansvar.
För att lyckas i ditt arbete som säkerhetschef behöver du vara ansvarstagande, självständig, strukturerad och noggrann. Du förstår också vikten av att hantera dina arbetsuppgifter med stor integritet. Vi tror också att du är flexibel och har förmågan att växla mellan ett strategiskt och ett operativt perspektiv.
I och med att du samverkar med många personer, både inom och utom förvaltningen, är det även viktigt att du har god samarbetsförmåga.
Tjänsten som Säkerhetschef innebär att Du är stadens säkerhetskyddschef, vilket kräver att du är svensk medborgare och genomgår och godkänns i en säkerhetsklassning.
Du erbjuds
Är du rätt person för oss erbjuds du en tjänst inom en modern, kommunal verksamhet i framkant. Du kommer att förstärka ett redan duktigt och kompetent team samt axla en nyckelroll i arbetet med att samordna och driva säkerhetsarbetet i staden. Kontaktytorna kommer att vara många och ansvarsområdena varierade och utmanande, då det händer mycket i staden.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Du kommer sitta strategiskt tillsammans med stadens trygghetssamordnare, informationssäkerhetsansvarige och miljöstrateg.
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev. Urval, intervjuer och tester sker löpande under annonseringstiden så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Sista ansökningsdatum är 31 januari. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.
För eventuella frågor kontakta Fredrik Sundqvist, avdelningschef kommunikation- och kansli fredrik.sundqvist@solna.se
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor. Förvaltningen hanterar bland annat övergripande frågor inom ekonomi, kansli, internservice, kontaktcenter, HR, upphandling, IT, kommunikation, genomförande av allmänna val samt trygghet och säkerhet.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.