OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.
Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.
Säkerhetsenhetens verksamhet omfattar styrning och rådgivning av Skatteverkets skydd för information, personer och egendom. Vårt uppdrag kräver att vi samspelar med andra både i Sverige och globalt. Vi använder aktivt digitaliseringens möjligheter. Vår information är en viktig samhällsresurs som ska vara till nytta för alla samhällsaktörer genom att den är tillgänglig och korrekt.
Dina arbetsuppgifter som säkerhetschef vid säkerhetsenheten innebär att du utifrån en tydlig arbetsgivarroll leder, planerar och följer upp enhetens arbete så att det bedrivs effektivt och kvalitetssäkert mot verksamhetsmålen. Du bidrar till att skapa en positiv arbetsmiljö som uppmuntrar till samarbete och kreativitet.
Du ansvarar även för styrningen av Skatteverkets krisberedskap, behörighetsadministration, incidenthantering och internutredningsfunktion. Du säkerställer att enheten ger verksamheten det stöd den behöver i säkerhetsarbetet då samtliga chefer inom Skatteverket ansvarar för säkerheten inom sitt ansvarsområde. Säkerhetsenheten tillhör organisatoriskt administrativa avdelningen och säkerhetschefen ingår i avdelningens ledningsgrupp.
Du har budget- och personalansvar och leder verksamheten genom två sektionschefer. Totalt har säkerhetsenheten ca 40 medarbetare, de flesta placerade i Solna.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
•
samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
•
som är till nytta för medborgare och företag
•
med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
•
som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
•
med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
•
har en akademisk utbildning inom ett för uppdraget relevant område alternativt att du har förvärvat motsvarande kvalifikationer på annat sätt
•
har aktuell flerårig ledarerfarenhet med personalansvar och har erfarenhet av att leda andra chefer
•
har mycket god, bred och aktuell kunskap om säkerhetsområdets regelverk från offentlig verksamhet
•
är utvecklingsorienterad och nytänkande
•
stödjer och samverkar
•
har en god kommunikationsförmåga
•
kan leda och fatta beslut
•
är resultat- och målinriktad
•
är stabil som person.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att strategiskt leda säkerhetsarbete i en större organisation och om du har certifieringar inom säkerhetsområdet, så som CISM.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmåga. Du ska uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).
Anställningen är tills vidare men förordnandet som enhetschef är på fem år. Tillträdet är så snart som möjligt eller efter överenskommelse.
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?
Välkommen med din ansökan till oss!