OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bodens kommun är en modern småstad med 28 000 invånare. I Boden lever vi närhetsliv. Med det menar vi det liv där du har nära till allt som är viktigt och lite till.
Att arbeta i Bodens kommun är att vara nära Bodensarnas föränderliga vardag. Detta innebär möjligheter och utmaningar där vägen fram kan vara mod att våga. Vi har en stark våga prova-kultur där stödet från kompetenta kollegor och chefer finns nära. Här får du ett stort förtroende i en fantastisk miljö och möjlighet att utveckla dig själv och andra.
Fastighetsförvaltningen, Tekniska förvaltningen samt samhällsbyggnadskontoret kommer from 1 januari 2021 att ingå i Samhällsbyggnadsförvaltningen.
Samhällsbyggnadsförvaltningen ska med framåtanda tillgängliggöra, underhålla, förvalta och utveckla kommunens fysiska miljö, infrastruktur och transporter. Förvaltningen arbete genomsyras av samarbete, helhetssyn och effektivt resursutnyttjande. Genom god planering bidrar förvaltningen till en attraktiv livsmiljö som är långsiktigt hållbar ur såväl ekologiskt som social och ekonomisk synpunkt.
Tjänsten som förvaltningssamordnare/säkerhetshandläggare ingår i Samhällsbyggnadsförvaltningens stab och stödfunktion.
Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden
ARBETSUPPGIFTER
Som säkerhetshandläggare har du en viktig roll på Samhällsbyggnadsförvaltningen.
Ansvarsområden som ingår i tjänsten:
- identifiera och arbeta för att uppfylla interna krav och lagkrav inom säkerhetsområdet.
- Koordinera förvaltningens arbete inom i enlighet med kommunala beslut inom krisberedskap, informationssäkerhet, fysisk säkerhet, säkerhetsskydd och civilt försvar.
- Representera förvaltningen i kommunens arbetsgrupper och projekt inom säkerhetsområdet.
- Tillse att förvaltningen utbildas och övas i enlighet med kommunövergripande beslut för att stärka förmågan att hantera incidenter och samhällsstörningar.
- Lyfta förbättringsförslag och verka för en god säkerhetskultur inom förvaltningen.
Exempel på arbetsuppgifter kan vara:
- Inventera och dokumentera informationstillgångar i kommunövergripande register.
- Genomföra informationssäkerhetsklassningar
- Genomföra risk- och sårbarhetsanalyser samt beslutade åtgärder.
- Dokumentera och följa upp det systematiska informationssäkerhetsarbetet
- Arbeta för att uppfylla lagkrav exempelvis NIS-direktivet på förvaltningen samt rapportera eventuella incidenter till ansvarig myndighet.
- Risk- och sårbarhetsanalys
- Uppdatera krisledningsplan
- Tillse att förvaltningens krisledningsorganisation är bemannad, utbildad och övad.
Vid behov delta i arbetsgrupper eller projekt inom fysisk säkerhet, tillträdesskydd och säkerhetsskydd.
KVALIFIKATIONER
Krav:
Eftergymnasial utbildning inom säkerhetsområdet eller motsvarande som bedöms likvärdig
God förmåga att kommunicera både muntligt och skriftligt på svenska.
B-körkort
Meriterande:
Utbildning inom Informationssäkerhet, krisberedskap, säkerhetsskydd eller IT-säkerhet
Erfarenhet av och kännedom om gällande lagar och förordningar i ämnet
Erfarenhet av att hålla i utbildningar
Erfarenhet av uppdrags- eller projektledning
Arbetslivserfarenhet inom Informationssäkerhet alternativt IT-säkerhet eller systemförvaltning.
ÖVRIGT
Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden.
Vi har rökfri arbetstid och vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan.
Följ oss gärna på Facebook och Instagram
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. Support i e-rekryteringssystemet kan du få via 0771-693 693 Frågor om tjänsten besvaras av kontaktpersonerna i annonsen.
Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.